A MÁV ámulatba esne: a 400 km/h sebességgel suhanó vonatok már itt is kopogtatnak, de sajnos csak Kínában.


Kínai mérnökök szimulációja azt mutatta, hogy a vonatok légellenállása akár 22 százalékkal is csökkenthető, ami jelentős energiamegtakarítást, valamint gyorsabb vonatok fejlesztését eredményezheti.

A Hunani Egyetem mérnökei Kínában forradalmi újítással álltak elő, amely képes csökkenteni a légellenállást a következő generációs nagysebességű vonatok esetében. E fejlesztés révén a jövőben a 400 km/h sebességgel közlekedő szupervonatok üzemeltetése lényegesen energiatakarékosabbá válhat - számol be róla az Interesting Engineering. A részletes kutatási eredmények az Advances in Wind Engineering tudományos folyóiratban kerültek közzétételre.

A jelenlegi nagysebességű vonatok zöme 350 km/h sebességgel közlekedik, azonban a jövőben a 400 km/h elérése sem tűnik lehetetlennek. Ebből adódóan a kutatók folyamatosan azon dolgoznak, hogyan csökkenthetik a vonatok légellenállását. Egy kínai kutatócsoport numerikus szimulációs módszerek segítségével vizsgálta egy ilyen vonat aerodinamikai tulajdonságait, és megállapították, hogy a légellenállás jelentős része a vonat orr részéből, az áramszedőből és a forgó vázszerkezetből ered.

A kutatók ezután különböző felépítésű és anyagú vonatokon kezdték el tesztelni a légellenállás mértékét. A csapat az így kapott eredményeket hasonlította össze a különböző részegységek legellenállás-csökkentő megoldásaival, és azt találták, hogy összességében akár 22,11 százalékos csökkenés is elérhető.

A vonatok esetében a vontatáshoz szükséges energia 30 százalékát a légellenállás fogyasztja el, ezért egy ilyen jellegű változás komoly energiamegtakarítást hozhat. A szakértők véleménye szerint a cél eléréséhez több alkatrész együttes fejlesztése elengedhetetlen.

A megfigyelések szerint az egyik lépés az lehet, hogy a vonat orrát 15 méteresre hosszabbítják meg, emellett pedig csökkentik a szerelvény magasságát.

Bár a téma további kutatásokra szorul, a javasolt légellenállás-csökkentő megoldások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a mérnökök olyan nagysebességű vonatokat tervezzenek, amelyek kiváló aerodinamikai teljesítménnyel bírnak.

Related posts