Az a föld, ahol a boszorkányság vádja halálos ítéletet jelenthet, sötét titkokat rejt a múltban. Itt, ahol a néphit és a félelem összefonódik, a gyanú árnyéka fölébe kerekedik az ártatlanságnak, és az emberek élete egyetlen vád révén tragikus fordulatot v


Az indiai Bihar államban falusiak halálra verték egy ötfős család tagjait, majd a holttesteket egy tóba dobták, azzal vádolva őket, hogy "boszorkányságot űztek" egy fiú halála után - közölte a rendőrség múlt kedden. A boszorkányság hiedelmei továbbra is élnek India vidéki területein, különösen a törzsi közösségekben. Az elmúlt években több száz embert öltek meg boszorkányság gyanújával.

Három férfit vettek őrizetbe Bihar államban, India egy falusi közösségében, ahol egy ötfős család tagjait halálra verték. A tragikus események után a holttesteket egy közeli tóba dobták. Az indítékot az adta, hogy a falusiak boszorkánysággal vádolták a családot. A rendőrség tájékoztatása szerint a három letartóztatott elismerte bűnösségét a történtekben.

A tragikus események során három nő, köztük egy 75 éves asszony is életét vesztette. A fő vádlott meggyőződése szerint fia nemrégiben bekövetkezett halála egyike a meggyilkolt személyeknek volt köszönhető, ezért őt és hozzátartozóit boszorkánysággal vádolta meg. A rendőrség tájékoztatása szerint az elkövetők az áldozatokat brutálisan megölték, majd a holttesteket egy traktorra helyezték, és egy közeli tóba dobálták. A gyilkosságok elkövetői és áldozataik egyaránt az Oraon törzs tagjai voltak.

A babonák ellen irányuló kampányok ellenére a boszorkányságba vetett hit továbbra is mélyen gyökerezik India vidéki területein, különösen az elszigetelt törzsi közösségekben. Ennek a problémának a súlyosságát jól tükrözik a Nemzeti Bűnügyi Nyilvántartó Hivatal statisztikái, amelyek szerint 2010 és 2021 között több mint 1500 ember, túlnyomórészt nők, vesztették életüket boszorkányság vádjával Indiában.

Néhány állam, köztük Bihar, törvényeket hozott a boszorkánysággal és babonával vádolt emberek ellen elkövetett bűncselekmények visszaszorítására.

A boszorkánysággal vádoltak sorsa szörnyű és fájdalmas. Gyakran az arcukat sötét festékkel kenik be, majd szamárháton vezetik végig őket a falun, miközben a helyiek kövekkel és botokkal ostromolják őket. Néhány áldozatot megalázó módon emberi ürülékkel kínálnak, míg másokat élve gyújtanak meg otthonaikban. A gyilkosságokhoz kapcsolódó rituálék évtizedek óta megőrizték régi, kegyetlen formájukat.

Bár a gyilkosságok hátterében részben a tudatlanság és a babonás hiedelmek állnak, ezek csupán egy aspektusát képviselik a problémának. Ugyanilyen lényeges tényező az egészségügyi ellátás hiánya, valamint az országon belüli egyenlőtlenség fokozódása. Az orvosi intézményekkel nem rendelkező elmaradott vidéki területeken számos haláleset marad orvosilag feltáratlan, ami arra ösztönzi az embereket, hogy engedély nélküli gyógyítókhoz forduljanak, keresve a megértést és a megoldásokat.

A halálozások váratlan növekedése – mint például a Covid-19 következtében – tovább fokozta a helyzet súlyosságát, még inkább erősítve a nagyrészt iskolázatlan közösség félelmeit és gyanúját.

Ezt a megállapítást megerősítik a statisztikai adatok is, amelyek azt mutatják, hogy a babonákkal kapcsolatos bűncselekmények száma a legnagyobb azokban az államokban, ahol a legkevesebb pénzt fordítanak az egészségügyi szolgáltatásokra.

A legtöbb ilyen bűncselekmény 2018-ban Jharkhandban volt Indiában, annak ellenére, hogy 2001-ben bevezették a boszorkányüldözés ellenes törvényt. 2014 és 2018 között 173 embert öltek meg az államban, miután mágia gyakorlásával vádolták őket - ez az országos bűncselekmények mintegy 28 százalékát tette ki ebben az időszakban. Különböző emberi jogi szervezetek jelentései szerint évente ma is körülbelül 30-40 ember hal meg Jharkhandban ezeknek a babonás és gyakran alaptalan vádak miatt.

Jharkhand egészségügyi ráfordításai Indiában kiemelkedően alacsonyak, hiszen az állam költségvetésének csupán 4,82%-át szánja erre a fontos területre. Ezzel szemben Meghalayában az egészségügyi kiadások aránya már 7,4%-ot tesz ki. Érdekes összehasonlításként a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagállamaiban ez az átlagos érték 8,8%-ra rúg.

Jharkhandban az orvos-beteg arány is az egyik legalacsonyabb Indiában: 1:18 518, míg az országos átlag 1:11 082. Az egyetlen hely, ahol ez az arány még rosszabb, Bihar, ahol 1999 és 2015 között 122 boszorkánysággal kapcsolatos gyilkosság történt.

Gujarat, a boszorkányüldözés egyik központja, India egyik legalacsonyabb egészségügyi kiadási arányával büszkélkedhet. Egy költségvetési év során mindössze 1189 rúpia jut egy-egy állampolgárra, míg más államok, mint Mizoram, Arunachal Pradesh és Sikkim, jelentősen magasabb összegeket költenek: 5852, 5177 és 5126 rúpia.

Bár a megmagyarázhatatlan betegségeket sokszor boszorkánysággal kapcsolják össze, a szakértők véleménye szerint a gyilkosok valódi mozgatórugója gyakran a pénz.

"A rendőrség inkább azt állítja, hogy ezek hitbeli bűncselekmények. De mi arra törekszünk, hogy bebizonyítsuk, hogy ezek kiszámított lépések, amelyek célja, hogy megfosszák a kiszolgáltatott embereket, például idős, egyedülálló nőket és idős férfiakat a földjeiktől" - mondta Sejal Dand, az Anandi-India alapítója.

A boszorkányüldözéses bűncselekményeket általában az áldozatok családtagjai követik el, vagy személyes bosszúból, néha viszonzatlan szexuális közeledés miatt - derül ki a Partners for Law in Development nevű gondolkodóközpont tanulmányából.

Sok egyén kihasználja a társadalom tudatlanságát, hogy kényelmesen profitáljon belőle. Ilyen helyzetekben gyakran a kereskedelmi érdekek, mint például a földvásárlás, is közrejátszanak.

A boszorkánysággal kapcsolatos gyilkosságok Indiában komoly társadalmi kihívássá váltak, különösen a vidéki területeken, ahol a babonák és hagyományos hiedelmek szorosan összefonódnak a mindennapi élettel. Aktivista csoportok és oknyomozó újságírók figyelmeztetnek arra, hogy a hivatalos statisztikák valószínűleg nem tükrözik a valóságot, és a boszorkányüldözés áldozatainak száma sokkal magasabb lehet, mint ahogy azt a nyilvános adatok sugallják.

Számos államban a boszorkányságot nem tekintik kifejezetten gyilkossági indítéknak, ami a pontos statisztikák hiányához vezet. Az aktivisták állítása szerint az ilyen jellegű erőszak valódi mértéke sokkal nagyobb, mint amit a hivatalos adatok tükröznek, hiszen sok esetet nem jelentenek, vagy családi konfliktusokként kezelnek, a boszorkánysággal kapcsolatos gyilkosságok helyett.

Ezek a gyilkosságok gyakran a társadalom peremén élő, különösen női egyéneket céloznak meg, akiket bűnbakként használnak fel a közösségi tragédiák vagy társadalmi nehézségek, például természeti katasztrófák vagy járványok miatt. A boszorkányüldözés jelensége mögött a tudatlanság, a félelem, valamint a mélyen gyökerező kulturális hiedelmek állnak, amelyek táplálják ezt a kegyetlen gyakorlatot.

A probléma megoldására irányuló törekvések között megtalálhatók olyan kampányok, amelyek célja a közvélemény figyelmének felkeltése, jogi reformok bevezetése, és a rendvédelmi szervek, valamint a helyi önkormányzatok aktívabb részvétele a kiszolgáltatott csoportok védelmében.

E kezdeményezések ellenére a boszorkányság vádjával kapcsolatos erőszak továbbra is jelen van, ami rávilágít arra, hogy a babonák ellen vívott harc tele van kihívásokkal. A káros hiedelmek felszámolása érdekében sürgető szükség van átfogó oktatási és közösségi programokra. A boszorkánysággal összefüggő gyilkosságok számának csökkentése, valamint a társadalmi változások elősegítése érdekében elengedhetetlen a helyi közösségek, hatóságok és érdekvédelmi szervezetek közötti szoros együttműködés.

A Neumann János Egyetem Eurázsia Központjának tudományos főmunkatársa a szerző.

Related posts