Demján Sándor vízionált egy várost a Westend szomszédságában, és most az ő örököseinek a feladata, hogy eldöntsék, életre kel-e ez az elképzelés.


Demján Sándor álma egy új városrész megalkotása volt, amely a Westend folytatásaként valósult volna meg. Most, hogy az örökösei a projekt eddigi várakozása után elérkeztek egy fontos döntéshez, Lázár János bejelentése új irányt adhat a dolgoknak: 99 évre magánfejlesztőkre kívánja bízni a szomszédos állami ingatlanokat. Az örökösök előtt álló kihívás tehát nem csupán a múlt öröksége, hanem a jövő lehetőségeit is magában rejti.

Sokévi pihentetés után leporolhatják a budapesti Westend 2., újabb nevén a Central Park fejlesztési terveit rejtő, hosszú évek óta porosodó aktákat. A régió második legnagyobb bevásárlóközpontját, a most 25 éves Westendet felépítő Demján Sándor mindig is önálló városrészben gondolkodott a Nyugati pályaudvar "rozsdás" környékén, beleértve egy kéthektáros közparkot a Városligetig húzódó, a síneket lefedő zöld folyosó részeként.

Az ingatlanmágus vízióit a nemrégiben elhunyt, a Westendet is tervező Finta József és munkatársai rajzolták meg. Az elképzelések óhatatlanul érintették a szomszédos ingatlanokat is, abból kiindulva, hogy az új városközpont csak akkor lehetne élhető, ha átépítenék a főváros kezelésében lévő Nyugati teret, és hasznosítanák a lepusztult állami területeket. Kiindulásként ott a Demján örökségeként megmaradt Gránit Pólus-csoport tízhektáros fejlesztési telke a bevásárlóközpont mögött, ami - amint egy ingatlanfejlesztő lelkendezett - a főváros legszebb és legértékesebb üres területe.

Úgy tűnik, hogy a Gránit Pólust irányító vezetőségben hiányzik az a merész innovációs szellem, ami Demján üzleti sikereit jellemezte. Az utóbbi években nem kedveztek a nagyszabású ingatlanfejlesztéseknek, de a Westend 2. körüli csend szembetűnő. Az utolsó igazi lelkesedés akkor volt tapasztalható, amikor a kormány úgy döntött, hogy megkezdi a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvart összekötő vasúti alagút építését. Ezt a projektet azonban tavaly az uniós források kimerülésére hivatkozva leállították, ami tovább fokozta a bizonytalanságot.

Kétségtelen, hogy amennyiben a közlekedési infrastruktúra fejlesztése nem tart lépést a városi építkezésekkel, a térség nem fogja tudni kezelni az új városrész által generált forgalmi terhelést. Az új Westend 2 projekt tervezett összefoglalása is ezt támasztja alá: "közel félmillió négyzetméternyi épített terület, több mint ezer lakás, több mint 100 ezer négyzetméter irodai kapacitás, egy 5000 fő befogadására alkalmas konferenciaközpont, illetve egy több mint 500 szobás szálloda, valamint számos kulturális és kereskedelmi létesítmény" várható - nyilatkozta Ágházi Gyula, a Gránit Pólus vezérigazgatója a Finta Stúdió kiadványában.

Related posts