Gubík egy év halasztást kér a magyar iskoláktól, miközben a minisztérium újabb részleteket osztott meg az oktatási rendszer optimalizálásáról.

Mário Lelovský, a Munkáltatók Országos Uniójának (RÚZ) alelnöke éles kritikát fogalmazott meg a középiskolai hálózat optimalizálásával kapcsolatban, amikor azt mondta, hogy a tradíció csupán ürügy arra, hogy valaki ragaszkodjon egy iskolához. Szerinte ez olyan, mintha valaki mindenáron egy régi Nokiát akarna használni. Az oktatásügyi tárca is hangsúlyozta, hogy a "családias légkör" nem mindig jelent előnyt. A középiskolák összevonásának fő célja a színvonalas oktatás erősítése, ami elengedhetetlen a jövő generációk számára.
A minisztérium jelenleg 62 olyan optimalizációs projektet irányít, amelyek célja a hatékonyság növelése és a folyamatok finomítása.
Tomáš Drucker (Hlas) oktatási miniszter úgy véli, hogy a megyei vezetés, a képviselők és a nyilvánosság közötti kommunikáció nem minden esetben volt megfelelő. Kiemelte, hogy elengedhetetlen, hogy a megyei önkormányzatok folyamatosan tájékoztassák a közvéleményt, különösen a testületi ülések előtt, ahol a projekteket el kell fogadni. Szerinte a fenntartók felelőssége, hogy egyértelmű és átlátható módon kommunikáljanak szándékaikról.
A tárcavezető nem kívánta pontosan megnevezni, hogy mely megyék esetében érzi szükségesnek a kritikát, arra hivatkozva, hogy nem szeretne üzeneteket küldözgetni a képernyőn keresztül. Azonban annyit felfedett, hogy...
Szerinte Besztercebánya és Nyitra megye kiemelkedő példák, különösen a kommunikáció terén.
Nem kérdés, hogy Drucker elégedettsége Trencsén megyével kapcsolatban nyilvánvaló, hiszen itt valósult meg a legszemmel láthatóbb előrelépés a kivitelezés terén. Jaroslav Baška, a megyeelnök, büszkén számolt be arról, hogy a középiskolák számát sikerült 65-ről 38-ra csökkenteniük. Véleménye szerint a megyei vezetés kulcsszerepet játszik abban, hogy a közvélemény hogyan vélekedik a középiskolák összevonásáról és annak hatásairól.
Fontos, hogy világosan kifejtsük, miért elengedhetetlen az anyagi erőforrások felhalmozása, és hogy ezek a források azokhoz az iskolákhoz és szakirányokhoz jussanak el, amelyekre a munkáltatók valóban igényt tartanak.
Mário Lelovský, a Munkáltatók Országos Uniójának (RÚZ) alelnöke pedig határozottan támogatja a középiskolák nagyobb egységekbe való összevonását. Ráadásul a számok még azt is igazolják, hogy az összevonások nem lesznek jelentős negatív hatással a diákok életére.
A munkáltatói felmérések szerint, amennyiben a tervezett projektek megvalósulnak, senkinek sem kell majd 40 kilométernél hosszabb távolságot megtennie. Ezen felül a diákok körülbelül 20 százaléka kevesebb időt fog utazással tölteni.
Valóban helytálló, hogy az oktatásügyi minisztérium körültekintően tálalja a megyék által végrehajtott módosításokat a középiskolai rendszerben. Ezzel szemben Lelovský, a munkáltatók képviselője, nem kímélte szavait, és egyenesen fogalmazott véleményében.
Szerinte az adatok világosan jelzik, hogy egy iskola megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy a diákok száma ne legyen kevesebb 300-nál.
Sőt, azt is hangsúlyozta, hogy a szlovákiai középiskolai oktatás megvalósítása akár 68 iskolaközponttal is lehetséges lenne, a több száz helyett.