Egyre több fiatal választ alkoholmentes italokat a szilveszteri koccintások során. A G7 cikke szerint ez a trend nemcsak egészségügyi megfontolásokból, hanem a tudatosabb életmód iránti vágyból is fakad. Az ünnepi időszakban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak
Néhány évvel ezelőtt a „shot” kifejezés szigorúan az égetett szeszek felespohárban történő felszolgálását jelentette. Manapság azonban a fogalom jelentése jelentősen átalakult: sokan már a különféle gyümölcsökből készült, fél-egy deciliteres, alkoholmentes italokat is így nevezik. Ma már nem lepődünk meg azon, hogy öt- vagy tízféle alkoholmentes sör közül választhatunk, sőt a zéró borok választéka is folyamatosan bővül. A pezsgők és röviditalok terén pedig a kínálat még szélesebb, így egyre inkább elmosódik a határ az alkoholos és alkoholmentes italok között.
Mi áll az ízesített italok terjedése mögött, amelyek a szeszesitalokat hivatottak helyettesíteni? Vajon a piac irányítja a trendeket, vagy inkább a fogyasztói preferenciák és szokások formálják a választékot?
Úgy tűnik, hogy az alfa és Z generáció egyre tudatosabb lépéseket tesz az egészséges életmód érdekében, ami hazánk alkoholfogyasztási szokásait is jelentősen befolyásolja. Az Eurostat legújabb statisztikái alapján Magyarországon az elmúlt tíz év során a 18-34 éves fiatalok körében csökkent az alkoholfogyasztás, míg az idősebb korosztályok továbbra is stabilan tartják a szokásaikat.
A fiatalok alkoholfogyasztási szokásai jelentős változáson mentek keresztül: jelenleg csupán 22 százalékuk él ezzel a lehetőséggel, míg a 2000-es évek elején ez az arány még 38 százalék volt.
Ennek hátterében részben az egészségügyi ismeretek fokozódó elérhetősége, részben pedig egy kulturális átalakulás áll, amelynek következtében a fiatalok körében az alkoholfogyasztás már nem számít vonzónak vagy trendinek.
"Kamaszkoromban a barátainkkal gyakran buliztunk, és az alkohol mindig bőségesen jelen volt. Viszont a mai tizenévesek és huszonévesek már más értékeket képviselnek; nem szeretnék, ha az együtt töltött pillanatok az alkoholfogyasztás körül forgolódnának. Ez már nem az ő trendjük, helyette újfajta élményekre vágynak. Ezt tapasztalom a 16 éves lányomon és a barátaikon is" - meséli Perl Virág, a Superjuice Kft. alapítója. Hozzáteszi, hogy a mai fiatalok jól tudják, milyen káros hatásai vannak az alkoholnak a szervezetre, így inkább távol tartják magukat tőle.
Az üzletasszony tíz éve szállt be az italpiacra hidegen préselt, nyers gyümölcs-és zöldséglevek gyártójaként, és mint mondja, azóta folyamatosan fejlődik, növekszik ez a terület, köszönhetően az új italfogyasztási szokásoknak.
Az italgyártók gyorsan alkalmazkodtak a piaci trendekhez, és egyre több márka lépett a színre alkoholmentes alternatívákkal. A Nielsen legfrissebb piackutatása alapján Magyarországon az alkoholmentes italok piaca évről évre átlagosan 15%-os növekedést mutat 2018 óta. Érdekes, hogy ezek az italok nem éppen olcsók; például egy gyömbérshot ára gyakran meghaladja az ezer forintot, ami hasonló árkategóriába helyezi őket, mint sok népszerű rövidital. Hasonló tendencia figyelhető meg a különféle alkoholmentes sörök, borok, pezsgők és koktélok esetében is.
Miért érdemes ennyit költeni? "Az alapanyagok árának emelkedése mellett a gyártási folyamatok, a termékfejlesztés, a minőségellenőrzés és a marketing kiadásai is jelentős mértékben hozzájárulnak a költségekhez. Ahhoz, hogy az új termékek valóban felkeltik a figyelmet, elengedhetetlenek a jól megtervezett és hatékony reklámkampányok" - magyarázza Perl Virág.
Ezek talán azért is lehetnek eredményesek, mert társaságban mégiscsak jobban mutat az ember kezében egy színes koktél vagy egy alkoholmentes pezsgő, mint egy pohár víz, és a koccintás is jobban néz ki vele, nem csak szilveszterkor.
Bár az alkoholos pezsgő gyakran pénztárcabarátabb választás, mint az alkoholmentes alternatíva, az utóbbi italok ára fokozatosan egyre szélesebb spektrumot ölel fel. Például a már említett gyömbérshot nem csupán a testépítőket megcélzó online boltokban elérhető, hanem a legnagyobb hazai kiskereskedelmi láncok polcain is feltűnik, természetesen jóval kedvezőbb árcédulával.
Ennek ellenére a Superjuice kínálatában ez a termék az egyik legnépszerűbb a léböjt csomagok mellett. Igaz, hogy nem minden termékfejlesztés aratott osztatlan sikert: az alkoholmentes juice-koktélok például eddig nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, és nem tudtak olyan eredményeket felmutatni, mint a léböjt csomagok.
Felmerül a kérdés: vajon csupán egy átmeneti divathullámról van szó, vagy pedig egy tartós átalakulásról? Nehéz egyértelmű választ adni, de az alfa és Z generáció egészségtudatos életmódja valószínűleg hosszú távon formálja majd az italpiacot. Az új trendek és igények mindenesetre jelentős hatással vannak a kínálatra, és érdemes figyelemmel kísérni, hogy milyen irányba fejlődik a jövőbeli fogyasztói szokások dinamikája.
Perl Virág véleménye szerint az új megközelítés hosszú távon is életképes, mivel az emberek vágya az egészséges és boldog életre irányul, lehetőleg minél hosszabb időn keresztül. E tekintetben az alkohol, akár a gyengébb, akár az erősebb italokat nézzük, nem lesz a segítségükre - hangsúlyozza.
A piaci táj folyamatos átalakulásával párhuzamosan nemzetközi színtéren számos új szereplő próbálja megszerezni a lehető legnagyobb részesedést a hagyományos, sokszor nehezen mozduló italgyártó óriások mellett. Ilyen példa a Seedlip, amely az alkoholmentes ginek piacán vezető szerepet tölt be, és az elmúlt két év során lenyűgöző, 30 százalékos növekedést ért el. Jelenleg már több mint 30 országban kínálja termékeit világszerte, ezzel is bizonyítva, hogy van kereslet az innovatív és alkoholmentes alternatívák iránt.
A trend valószínűleg megmarad, és bár az idősebb korosztály számára talán szokatlanul hangzik, elképzelhető, hogy néhány évtized múlva - amikor az alfa generáció családot alapít - már nem pálinkával, hanem gyömbér shottal, vagy egy másik, akkor népszerű itallal fogják fogadni a látogatókat.