Kína visszatámadásra készült: Trump elnök ezt nem hagyhatja figyelmen kívül - Pénzcentrum

A kínai piacfelügyeleti hatóság előzetes nyomozást indított az Apple App Store üzleti modellje kapcsán, különös figyelmet fordítva a fejlesztőktől beszedett akár 30%-os jutalékra. A hatóságok úgy vélik, hogy a külső fizetési lehetőségek és alternatív alkalmazásboltok használatának megtiltása komoly versenyhátrányt jelent a helyi fejlesztők számára. Az ügy jelentősége különösen felerősödik a Kína és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi feszültségek tükrében, és ha az Apple nem módosít a jelenlegi gyakorlatán, akkor akár hivatalos versenyjogi eljárásra is sor kerülhet.
A kínai versenyhatóság várhatóan alaposan átvizsgálja az Apple alkalmazásboltjának díjstruktúráját és üzleti gyakorlatát, ami újabb feszültséget szülhet az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi feszültségekben. A kínai állami piacfelügyeleti hatóság (SAMR) arra összpontosít, hogy elemezze az Apple azon politikáját, amely akár 30%-os jutalékot von le az alkalmazáson belüli tranzakciókból, valamint megakadályozza a külső fizetési rendszerek és alkalmazásboltok használatát – értesült a Bloomberg.
A vizsgálat középpontjában az Apple és a kínai fejlesztők, mint például a Tencent és a ByteDance között fennálló hosszú távú konfliktus áll. A kínai hatóságok aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy az Apple esetlegesen indokolatlan magas díjakat vet ki, ezzel pedig torzítja a versenyt és hátrányos helyzetbe hozza a helyi vásárlókat. Amennyiben a cég nem mutat hajlandóságot a gyakorlatai átdolgozására, akkor hivatalos vizsgálatot indíthatnak ellene.
A háttérben az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború felerősödése is szerepet játszik: Kína nemrég indított vizsgálatot a Google ellen, közvetlenül azután, hogy az amerikai kormány új vámokat vetett ki kínai termékekre. Az Apple számára különösen kockázatos egy kínai szabályozási szigorítás, hiszen Kína nemcsak a legfontosabb gyártási központja, hanem az USA után a második legnagyobb piaca is.
Az Apple globálisan egyre fokozódó szabályozói nyomás alatt működik: az Európai Unióban tavaly már módosította az alkalmazásboltjának működési szabályait a Digital Markets Act előírásainak megfelelően. Ugyanakkor egy hasonló intézkedés Kínában komoly kihívások elé állítaná az amerikai céget, amely már most is nehézségekkel küzd a helyi versenytársakkal, mint például a Huawei. Ezen kívül az ünnepi időszakban jelentős bevételcsökkenést tapasztalt Kínában.