Így vásárolhatsz meg egy tízmilliárd forintos autót: Először is, fontos, hogy alaposan tájékozódj a piacon, és ismerd meg a különböző prémium márkákat, amelyek ilyen árszintű járműveket kínálnak. Nézd meg a legújabb modelleket, olvasd el a teszteket, és

Rendszeresen beszámolunk az RM Sotheby's aukciósháznál zajló klasszikus autóritkaságok licitjeiről, de ezúttal Párizsban lehetőségünk nyílt arra, hogy személyesen is megfigyeljük egy ilyen izgalmas árverés előkészületeit és a felkínált tételeket.
A Renault meghívására érkeztünk Párizsba a Retromobile veteránautó-kiállításra és -börzére, valamint a Filante tanulmányautó bemutatójára, de mivel a kora reggeli géppel jöttünk, volt még egy szabad délelőttünk az este induló programok előtt. HVG-s kollégám, László Feri felvetette, hogy mi lenne, ha megnéznénk az RM Sotheby's épp aktuális árverésének tételeit - teljesen véletlenül futott bele ugyanis a hírbe, hogy az autócsodákat az aukciósház kiállítja a Louvre egyik rendezvényközpontjában. Miért ne, mondtuk, és nagyon nem bántuk meg!
Legnagyobb meglepetésünkre Párizsban a legdrágább autók tucatjait bárki ingyenesen megcsodálhatta. Igen, bárki! Mi is csupán az utcáról indultunk el a Louvre udvarában található Caroussel alagsori kiállítóközpont felé. Miután pár percet vártunk a sorban, könnyedén leadtuk a táskáinkat és kabátjainkat a ruhatárban – ami szintén ingyenes volt – és máris ott álltunk a kiemelkedő autó, az 1965-ös Le Mans-győztes Ferrari 250 LM mellett, közvetlen közelben. A Sotheby’s szakértői ennek a csodának az értékét mindössze 25 millió euróra, azaz körülbelül tízmilliárd forintra becsülik. És bárki egyszerűen odasétálhatott hozzá, karnyújtásnyira! Felfoghatatlan élmény volt, és még mindig nehezen hiszem el, hogy ilyesmi megtörténhetett!
Az autó, nos, nem éppen a csúcsformáját hozza: tele van kőfelverődésekkel, festékhólyagokkal, és a rozsdásodás első jelei is megjelentek rajta. Mindenféle gondatlanságból származó karcok és ütődések sokasága borítja. Az illesztések minősége is kritikán aluli, nem beszélve arról, hogy több helyen is láthatók az ügyetlen javítások nyomai. Elég lehangoló. De végső soron ez egy legenda, egy hús-vér Le Mans-i győztes. Szóval tízmilliárdért elvihető. Hát, legyen.
Ha valaki szeretne egy ilyen lenyűgöző autót vásárolni, viszonylag egyszerűen csatlakozhat a licitálók közé. Csak annyit kell tennie, hogy odalép a kedves hölgyekhez a kiállítási csarnok bejáratánál, és bemutat egy banki igazolást, amely tanúsítja, hogy van egy, az ökölszabály szerint legalább 50 ezer eurós betétet tartalmazó számlája. Ha pedig egy olcsóbb autó felé kacsingatunk, akkor kisebb összeg is elegendő lehet a részvételhez. Az aukciós ház általában egy kétezer eurós előleg befizetését is kéri, amely a számlán kerül zárolásra; ez az összeg a későbbiekben visszajár, csupán biztosítékként szolgál arra az esetre, ha véletlenül valami ostobaságot tennénk a licitálás során. Szükség lesz a személyi igazolványunkra, anyánk nevére, pár aláírásra, és már indulhatunk is: innentől fogva csupán annyi a dolgunk, hogy részt vegyünk az árverésen, és licitáljunk a vágyott négykerekű csodára. Természetesen nemcsak a tízmilliárd forintos Ferrarik lehetnek célpontok; a lehetőségek széles spektrumot ölelnek fel.
A belső csarnokok mélyén egy ütött-kopott sporttörténeti legenda árnyékában sokkal vonzóbb, de mégis olcsóbb autók forgatagába ütköztünk. Az egyik teremben a hagyományosabb darabok sorakoztak: számos 911-es Porsche, néhány kevésbé különleges Alfa és BMW. Nyilvánvaló, hogy ezek között is akadtak olyan példányok, melyek izgalmas, egyedi történeteikkel tűntek ki, de a hatalmas számú 911-es jelenléte inkább elnyomta a szenvedélyt, mintsem felkeltette volna. Az autóbuzi lélek számára ez a tömeg nem izgalmat, hanem inkább fásultságot hozott magával.
Miután végre kiszabadultunk a 911-esek sivatagából, egy elképesztő rodeó indult el a másik teremben. Nem igazán vagyok a külső sárhányós autók nagy híve, számomra ezek inkább múzeumi relicviák, mintsem valódi járművek. Azonban a zöld, 1931-es Talbot AV 105, amelyet bugyután vicces motívumok díszítenek, és melynek értéke 950 ezer és 1,25 millió euró között mozog, még engem is megérintett. Ráadásul ez a különleges járgány 1931-ben a legendás Le Mans-i versenyen is részt vett!
Galériánkban még rengeteg izgalmas kincs rejtőzik! Képzelj el egy csodás, piros dízel Porsché-t, amely a legköltséghatékonyabb választás a párizsi Sotheby's aukción – ez az autó tökéletes lenne James Bond számára, ha valaha családot alapított volna. És ez csak a kezdet! Fedezd fel a többi különleges tételt, és ne habozz, kattints bátran!