Ha ilyen módon kommunikálsz, valószínűleg az érzelmi intelligenciád a megszokott szint fölött áll: egy árulkodó jel mutatja ezt.

Az ókorban a kutyák szerepe messze túlmutatott a hűséges társ szerepén: meglepő módon számos különféle feladatra is használták őket, amelyekről talán sokan nem is tudnak.
A chatcsoportokban kétféle személyiségtípus található: az egyik az, aki minden kérdésre azonnal válaszol, és folyamatosan bombáz minket a legújabb mémekkel, míg a másik inkább egy láthatatlan szellem, aki csendben figyel, mindent észlel, de sosem szólal meg.
Valószínűleg te is ismersz olyan barátot, aki az üzenetekre csupán fejben válaszol, majd amikor végre találkoztok, sűrű bocsánatkérések közepette próbálja megmagyarázni a dolgot. Bár ez a viselkedés kifejezetten frusztráló lehet, a pszichológiai megközelítések szerint nem teljesen céltalan.
Kiderült, hogy a csoportos beszélgetésekben különösen fontos szerepet játszanak a csendes megfigyelők, akiket most néma Leventének nevezhetünk. Ők azok, akik a háttérből irányítják a diskurzus folyását, támogatják a többieket, és képesek feszültségmentesen kiállni a saját nézeteik mellett. Jelenlétük révén a beszélgetések sokkal harmonikusabbá és tartalmasabbá válnak.
Azok, akik így kommunikálnak, rendszerint kiemelkedő érzelmi intelligenciával bírnak. Intuitívan érzékelik a mások hangulatát, és érzik, mikor érdemes beszállniuk a párbeszédbe. Teret biztosítanak másoknak, és támogatják azokat, akik nehezebben fejezik ki magukat. Ők pontosan tudják, mikor és mit kell mondaniuk, elkerülve ezzel, hogy minden egyes felmerülő gondolatukat megosszanak.
Először mérlegelik a gondolatokat, mielőtt papírra vetik őket.
A csoportos beszélgetésekben csendben maradó emberek amellett, hogy gondolkodnak, mielőtt megszólalnak, többet hallgatnak és figyelnek, mint amennyit beszélnek. Időt szánnak arra, hogy valóban megértsék mások nézőpontját, gondolatait és véleményét, mielőtt beleszólnának.
Csoportos csevegések során gyakran tapasztalhatunk elutasító érzéseket, amikor valakivel beszélgetünk, aki nem reagál azonnal. Ilyenkor sokan hajlamosak arra, hogy azt gondolják, az adott személy egyáltalán nem figyel. Ezzel szemben az érzelmileg intelligens emberek is aktívan részt vesznek a párbeszédekben, csupán nem feltétlenül reagálnak olyan gyorsan, mint mások. Az ő válaszaik gyakran átgondoltabbak, és ez lehetővé teszi számukra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjanak a beszélgetéshez.
Megválasztják szavaikat
Az érzelmileg intelligens emberek csendben figyelnek, és csak akkor kapcsolódnak be a beszélgetésbe, amikor valóban van mit hozzátenniük. Ez a megfontolt hozzáállás lehetővé teszi számukra, hogy alaposabban mérlegeljék a szavaikat és a kifejezésmódjukat. Empatikus visszajelzéseik révén érzékenyen reagálnak mások érzéseire, és ügyesen navigálnak a konfliktusok tengerében, így mindig a legjobb válaszokat tudják adni a helyzetekre.
A csendes chatelők érzelmi intelligenciájuk mellett kimagasló ellenálló képességgel és rugalmassággal is rendelkeznek. Ők nem hagyják, hogy barátaik nyomása vagy saját magukról kialakított kép befolyásolja őket. Ha egy beszélgetés számukra unalmassá válik, egyszerűen távol maradnak tőle. Gondolj csak bele, hányszor tapasztaltad, hogy egy csoportos diskurzus toxikus pletykálkodássá alakul át? Nos, ezek a csendes chatelők sosem csatlakoznak ehhez; nem engedik, hogy a negatív energiák magukkal rántják őket.
A szavak mögé pillantanak.
A mai digitális korszakban az üzenetváltások során gyakran előfordulnak félreértések, hiszen a kommunikációnk jelentős része a testbeszédre és a nonverbális jelekre épül, amelyek itt nem mindig érvényesülnek. Ugyanakkor azok, akik inkább csendben figyelik a csoportos beszélgetéseket, sokszor mélyebben érzékelik a háttérben rejlő érzelmi árnyalatokat. Ők nem csupán a szavak jelentésére koncentrálnak, hanem a nyelvezet árnyalataira, az időzítésre és a kommunikáció ritmusának finom változásaira is figyelnek. Ennek köszönhetően könnyebben megértik a kimondatlan érzéseket, és képesek békítő vagy megnyugtató szerepet betölteni a társas interakciókban.
Minden üzenetet alaposan átnéznek.
Egy hevesebb csoportos vita vagy eseményszervezés közben könnyen elsikkadhatnak egyes hozzászólások, különösen, ha valaki inkább a saját mondanivalójára koncentrál, mint mások meghallgatására. Azok viszont, akik jellemzően csendesebbek a csoportos beszélgetésekben, ritkábban hagynak ki üzeneteket - attól, hogy nem válaszolnak azonnal, még figyelnek és olvasnak.
Marianna Pogosyan pszichológus állítása szerint a tudatos figyelem az a kulcselem, amely kiváló hallgatóvá formálja az egyéneket. Ezek az emberek képesek mélyebb társas kapcsolatok kialakítására, jobban átlátják mások mondanivalóját, és hatékonyabban sajátítanak el új ismereteket, mint azok, akik a csoport aktívabb résztvevői.
Szándékosan és fókuszáltan fejezik ki magukat.
A "stratégiai" kifejezés a kommunikációs és kapcsolati dinamikákban sokszor negatív konnotációval bír – sokan manipulációval vagy érzelmi nyomásgyakorlással hozzák összefüggésbe. Pedig a célzott és tudatos kommunikáció önmagában nem feltétlenül káros. Az ilyen megközelítés lehetőséget teremt arra, hogy hatékonyabban fejezzük ki magunkat és elérjük céljainkat, anélkül hogy át kellene lépnünk a tisztelet és az őszinteség határait.
Azok az egyének, akik a csoportos beszélgetésekben csendesebb szerepet töltenek be, gyakran a magas érzelmi intelligenciájuk révén tűnnek ki. Ők tudatosan és átgondoltan közelítik meg a kommunikációt, véleményüket kifejezve és visszajelzéseket adva a konfliktusok során, miközben figyelmet szentelnek a többiekre is. Az érzelmileg intelligens személyek empátiájuknak köszönhetően érzékenyek a körülöttük lévők érzéseire, így a megfelelő időben tudnak megszólalni – vagy éppen hallgatni –, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy mások meghallgatva, megértve és értékelve érezzék magukat.
Persze mindez nem jelenti azt, hogy mindenki, aki nem ír vissza a chatcsoportban, kifejezetten magas EQ-val rendelkezik. A lényeg, hogy felismerd, vajon okkal hallgat, vagy szimplán csak... elfelejtett válaszolni.