Figyelem! Lehetséges, hogy sztrájk vár ránk a Liszt Ferenc repülőtéren!
"Kifelé menet felveheted a kilépőpapírjaidat" - Balhé volt reggel a Balázsékban! Itt a kellemetlen vita
A Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete, valamint a Budapest Airport Zrt. között eddig négy tárgyalás zajlott, de sajnos egyik sem hozott eredményt. A dolgozók elégedetlensége folyamatosan növekszik, és úgy tűnik, hogy a sztrájk lehetősége is napirendre került. A szakszervezet egy tízszázalékos béremelést követel, míg a reptér vezetése a KSH tavalyi inflációs adatai alapján (3,7 százalék) mindössze négy százalékos emelést tartana indokoltnak - tájékoztat a Szabad Európa.
A kormány idei inflációs becslése 3,2 százalék körüli értéket jósol, ám a szakmai körökben és a Magyar Nemzeti Banknál is egyetértenek abban, hogy ennél lényegesen magasabb számok várhatóak. A független elemzők véleménye szerint az idei infláció 4,5 és 5,5 százalék között alakulhat, ami érthető módon aggodalomra ad okot a munkavállalók számára, akik úgy érzik, hogy a jelenlegi ajánlat nem tükrözi a valós gazdasági helyzet kihívásait.
A reptéri dolgozók bérezési rendszere különböző kategóriákra van felosztva, és ennek megfelelően a béremelés mértéke is eltérő. A menedzserek számára külön tárgyalások zajlanak a béremelésről, míg a fizikai dolgozók és vezetőik esetében az alapbér-emelés mértéke négyszázalékos. Az üzemanyag-kiszolgáló munkatársaknak tízszázalékos emelést javasoltak, azonban érdemes megjegyezni, hogy ők alapvetően alacsonyabb jövedelemben részesülnek, mint a többi fizikai dolgozó.
A reptéri érdekképviseletek álláspontja szerint a béremelés költségei elhanyagolhatóak lennének a vállalat profitjához viszonyítva, ugyanakkor a dolgozók növekvő elégedetlensége hosszú távon kedvezőtlen hatással lehet a reptér működésére. A szakszervezet által végzett belső felmérés rávilágít arra, hogy a munkavállalók egyre inkább elégedetlenek a munkakörülményekkel, és sokan fontolóra veszik a munkahelyváltást, amennyiben nem születik megállapodás a béremelés ügyében.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a repülőtér nemrég került vissza állami tulajdonba, és a hírek szerint a kormány a működés racionalizálását tervezi, ami akár leépítéseket is jelenthet. A dolgozók körében terjedő híresztelések szerint az állam újratervezteti a 3-as terminált, ami fokozza a bizonytalanságot.
A Budapest Airport közleménye szerint a bértárgyalások folytatódnak, és a cég számára fontos a folyamatos párbeszéd az érdekképviseletekkel. A szakszervezet azonban továbbra is kitart a tízszázalékos béremelés mellett, és ha nem sikerül megállapodni, a sztrájk lehetősége továbbra is fennáll. A következő hetekben eldőlhet, hogy sikerül-e megoldást találni a helyzetre, vagy a dolgozók valóban a munkabeszüntetés eszközéhez folyamodnak.