Káosz a köbön: árrésstop, cenzúrázott vélemények és hatósági nyomozások.
Hónapokig tartó káosz után végre megszólalt Berendi András, a Roland Divatház vezérigazgatója, akinek cégcsoportja áprilisban vásárolta meg a francia kozmetikai márka magyar és szlovák hálózatát. Elmondta, mi okozta a szállítási problémákat, miért tiltották le a kommentelést, és mikor kapnak kompenzációt azok, akik hetekig vártak megrendelt termékeikre.
Azok, akik a nyár kezdetén rendeltek az Yves Rocher online boltjában, váratlan és kellemetlen helyzettel néztek szembe. Számtalan vásárló maradt hoppon a már kifizetett és megrendelt termékeivel, miközben az ügyfélszolgálat szinte elérhetetlenné vált, és az e-mailekre sem érkeztek válaszok. A dühös vásárlók hangot adtak elégedetlenségüknek a közösségi média platformjain, annyira, hogy a cég végül kénytelen volt letiltani a kommentelési lehetőséget bizonyos felületeken.
Október elejére a helyzet végre stabilizálódott, és fokozatosan visszatérünk a megszokott kerékvágásba. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy ne lenne kulcsfontosságú tisztázni, mi zajlott le a cégnél az elmúlt hónapok során.
A Roland Divatház cégcsoport 2025. április 1-jén jelentős lépést tett, amikor megvásárolta az Yves Rocher magyarországi és szlovákiai üzletláncát, amely 51 bolt, két webshop és közel kétszáz munkavállaló egyesítésével járt. Egy ilyen nagy volumenű akvizíció önmagában is komoly kihívások elé állította a vállalatot, hiszen alig másfél hónappal később, május 19-én életbe lépett az árrésstop, ami tovább bonyolította a helyzetet.
Berendi András elmondta, hogy az intézkedés hatása a kínálatunk több mint 35 százalékát érintette.
Ennek következményeként a kiskereskedelmi áraink jelentősen csökkentek, az eladott mennyiség pedig megnövekedett - a megnövekedett kereslet miatt pedig bizonyos termékekből sajnálatos módon készlethiány alakult ki
- fűzte hozzá.
A vezérigazgató véleménye szerint a problémák gyökerei mélyebben húzódnak meg. A cég tulajdonosváltása következtében a logisztikai központot Lengyelországból Magyarországra helyezték át, ami a teljes készlet nyilvántartásának újraszervezését tette szükségessé. Ezen kívül a központi francia szoftver helyett egy magyar fejlesztésű programot vezettek be, amely már több mint harminc éve szolgálja ki a Roland Divatház üzleteit.
Folyamatosan arra törekedtünk, hogy a webshopos megrendeléseket zökkenőmentesen teljesítsük. Azonban néhány termék hiánya miatt gyakran kénytelenek voltunk megvárni a teljes csomag összeállítását, ami sajnos további késedelmeket eredményezett.
- ismerte el a vezérigazgató.
A botrány csúcspontján a cég kénytelen volt letiltani a hozzászólási lehetőséget bizonyos közösségi felületein. Berendi András szerint erre azért volt szükség, mert "több olyan komment is érkezett, amelyek nem feleltek meg a jó ízlés és a közösségi irányelvek elvárásainak".
A helyzetet tovább súlyosbította, hogy a tulajdonosváltás és a rendszerváltás folyamata során a vásárlóknak újra kellett regisztrálniuk a törzsvásárlói programba. Ez azt eredményezte, hogy az előzőleg gyűjtött pontok nem kerültek át automatikusan az új rendszerbe. A cég azonban felismerte a helyzet kellemetlenségeit, és kompenzációként minden újra regisztráló vásárlónak, aki korábban rendelkezett bármennyi ponttal, automatikusan feltöltötte az egyenlegét a maximális, 10 ezer pontra.
A pontrendszerrel és a kommentekkel kapcsolatban Berendi András felemlegetett egy különös hozzászólást, amelyben egy vásárló kifogásolta, hogy a 3500 pontjának egyenlegét a szabályok szerint 10 000 pontra egészítették ki, és ehelyett a korábbi, alacsonyabb pontszám visszaállítását kérte.
Nemcsak hogy pontok nem vesztek el, hanem éppen ellenkezőleg: minden újra regisztráló vásárlónál, akinek a korábbi kártyáján a pontszáma meghaladta a nullát, automatikusan 10 000 pontra emeltük az egyenleget.
- Emelte ki a vezérigazgató, hozzátéve, hogy míg a régi rendszerben 1 pont kevesebb értéket képviselt, mint 1 forint, addig az új rendszerben 1 pont értéke pontosan 1 forintra nőtt.
A hozzászólók között többen is kifejezték elégedetlenségüket amiatt, hogy a vállalat a hónapokig tartó késésekért csupán kuponokat ajánl fel kompenzációként, miközben a vásárlók pénzét használta. A cég vezetője ezzel szemben úgy nyilatkozott, hogy ez a megoldás régóta része a gyakorlatuknak, és "tapasztalataink szerint a legtöbb esetben megfelel a vásárlói kompenzációs elvárásoknak".
Ennél azonban konkrétabb kárpótlási tervet is ígér.
Amint készleteink ismét elérik a kívánt szintet, és rendszereink felkészültek, minden érintett vásárlónknak kompenzációt nyújtunk.
- fejtette ki.
A cikk megírásának pillanatáig számos hatósági eljárás indult az üzletek ellen, melyek közül sokat már megállapítás nélkül zártak le.
Bízunk abban, hogy a jelenleg zajló ügyeknél is hasonlóan kedvező kimenetel vár ránk.
- emelte ki Berendi András, aki hozzátette, hogy a társaság elkötelezett abban, hogy "tevékenysége során teljes mértékben tiszteletben tartja a jogszabályok mind a szavát, mind a szellemét".
Az árrésstop bevezetése óta sokan jelezték, hogy egyes termékek csak csomagban érhetők el, nem pedig külön-külön. A vezérigazgató viszont hangsúlyozta, hogy "a csomagos értékesítést a vonatkozó jogszabályok nem korlátozzák", így a vásárlók továbbra is szabadon választhatnak, hogy az egyes termékeket egyedileg vagy összeállított csomagban vásárolják meg.
A vezérigazgató azonban elismerte, hogy noha az árstopos termékek kezdetben korlátlanul hozzáférhetők voltak, később "a fenntartható kínálat megőrzése érdekében" vásárlónként csupán egy adott mennyiséget lehetett vásárolni.
A Roland csoport elkötelezett amellett, hogy a nehézségek ellenére is minden munkavállalót megtartson, és - ha a piaci helyzet is úgy alakul - további bővítéseket is tervezünk a közeljövőben
- hangsúlyozta Berendi András.
A technikai gondok elvileg októberre már megoldódtak, de a vásárlói bizalom helyreállítása továbbra is komoly feladat elé állít minket.




