Az újvidéki utasszállító közvállalatot koncesszió formájában kívánják átadni, így új lehetőségek nyílhatnak a közlekedés terén.


Újvidék vezetősége a köz- és magánszféra közötti partnerség lehetőségét fontolgatja annak érdekében, hogy megoldást találjon azokra a problémákra, amelyekkel az újvidéki közlekedési vállalat szembesül, jelentette ki Žarko Mićin, a város polgármestere.

A 021.rs korábbi beszámolója szerint az Újvidéki Városi Közlekedési Közvállalat a legutóbbi évben közel 813 millió dináros veszteséget könyvelhetett el. E közben a város jelentős, 1,9 milliárd dináros támogatást nyújtott a vállalat működéséhez. Az idei évben a helyzet még súlyosabbá vált, hiszen a városi költségvetésből már 2,5 milliárd dinárt különítettek el a közlekedési költségek részbeni fedezésére, a megtett kilométerek figyelembevételével. Továbbá, a városi buszokat igénybe vevő utasok gyakran panaszkodnak a nyári hónapokban arra, hogy a légkondicionálók nem működnek megfelelően.

Pontosan ezt a problémát nevezte szégyenteljesnek Žarko Mićin polgármester a városi képviselő-testület július 31-i ülésén, különös tekintettel Újvidék méretére.

"Nyilvánvaló, hogy komoly gondok adódnak ezzel a közvállalattal. Szeretném hangsúlyozni, hogy 2012 óta folyamatosan frissítjük a járműparkot, és eddig 265 buszból 110-et újítottunk meg, ami szinte a felét jelenti. Az egyik legnagyobb probléma, hogy ezek a járművek nem rendelkeznek légkondicionálóval, ami valóban szégyenletes a város számára. Ezt sürgősen orvosolnunk kell" - emelte ki a felszólalásában.

Kiemelte, hogy a város jelenleg több vállalattal folytat tárgyalásokat, együttműködve a közszolgáltatóval, annak érdekében, hogy hatékony megoldásokat találjanak a buszközlekedés körüli kihívásokra.

"Jelenleg olyan vállalatokkal folytatunk megbeszéléseket, amelyek potenciálisan köz- és magánszféra közötti együttműködéseket kínálhatnak. Emellett azt is mérlegeljük, hogyan lehetne a jövőben pályázati lehetőségeket hirdetni. Szintén aggasztó, hogy a friss buszok szállítási határideje jelentősen kitolódott, akár egy évnél is hosszabb időt vehet igénybe" - nyilatkozta.

Hangsúlyozta, hogy a döntést a járművek beszerzéséről szakértők fogják meghozni, akik mérlegelik, hogy elektromos, dízel- vagy gázüzemű autókra van szükség.

"Minden részletet alaposan meg fogunk nézni, és a szakértők véleménye alapján fogunk dönteni a szükséges lépésekről, hiszen a helyzet súlyos, az adósságok jelentősek, és érdemes elgondolkodnunk a lehetséges megoldásokon. Ismét hangsúlyozom: a vállalat helyzete tarthatatlan."

A köz- és magánszféra közötti együttműködésre való áttérés lényegében azt jelentené, hogy a városi közlekedési vonalak egyes szakaszait magánvállalatok működtetnék. Jelenleg Újvidék városi és elővárosi területein a közszolgáltató az egyedüli szereplő a közlekedési piacon.

Újvidék ex-polgármestere, Milan Đurić, 2024 októberében még azt állította, hogy nem áll szándékukban köz- és magánszféra közötti együttműködést kialakítani. A helyzet azonban úgy tűnik, hogy csupán egy év leforgása alatt drámaian átalakult.

Egyre több helyen, Szerbia más városaiban is találkozhatunk hasonló kezdeményezésekkel – például Belgrád és Szabadka is alkalmazza ezt a megoldást.

A belgrádi köz- és magánszféra együttműködéséről szóló javaslat, amelyet a Nova ekonomija publikált a tavalyi év elején, arra mutat rá, hogy a városi közlekedés nem fenntartható gazdaságilag, ha azt önkormányzati vagy regionális tulajdonú közszolgáltatók irányítják. Ennek oka, hogy ezek a vállalatok szociális és gazdasági elvek alapján működnek, ami magában foglalja a jegyárak korlátozását, a kedvezményes tarifák biztosítását bizonyos társadalmi csoportok számára, valamint azt, hogy a jegyárak emelése nem tart lépést az üzemi költségek növekedésével.

"Teljesen természetes, hogy az új buszok időnként megállnak."

Itt az év ajánlata: te nyugodtabb, mi még jobbak leszünk!

A visszajelzések tükrében három fő tényező váltja ki a látogatók frusztrációját a honlapon:

A felugró hirdetések zavaróan ugrálnak be a képernyőre, megzavarva a felhasználói élményt, és gyakran elvonják a figyelmet a lényeges tartalomról.

* az, hogy nem tudod végigolvasni az előfizetőknek járó cikket,

* a mellégépelések.

A mi kihívásunk az, hogy nem vagyunk képesek újabb saját anyagokat előállítani, mivel körülbelül húsz önkormányzat egyetlen dinárt sem hagyott jóvá a benyújtott pályázatainkra. Ráadásul a Magyar Nemzeti Tanács, a pártházból érkező, megalapozatlannak tűnő indokokra hivatkozva, már évek óta nem ajánlja támogatásra a kezdeményezéseinket.

Támogassuk egymást! Mindössze napi húsz dinárért (0,17 euró) csatlakozhatsz a Szabad Magyar Szó közösségéhez, és élvezheted a felugró reklámok nélküli olvasás élményét. Fedezd fel a Plusz rovatban megjelenő izgalmas cikkeket, és ezzel hozzájárulsz ahhoz, hogy a Szabad Magyar Szó továbbra is Vajdaság legkedveltebb magyar nyelvű honlapja maradjon, lehetőséget adva még több helyi témának a bemutatására!

U.i. Ha elérjük a kétszázas határt az előfizetőink számában, esküszöm, még egy olvasószerkesztő app bevezetését is meg fogjuk fontolni!

Related posts