Korszakalkotó három évtized: Így vette kezdetét a legelső hazai médiakonferencia

Harminc éves a Media Hungary, a hazai médiavilág egyik legfontosabb találkozóhelye és ez adta az apropót a beszélgetéshez az alapítóval, Csermely Ákossal, aki visszaemlékezett a hazai médiaipar átalakulására, miközben azt is elárulta, hogyan vált a médiatörvény értelmezéséből átfogó, szakmai fórum az évtizedek alatt.
Csermely Ákossal, akit sokan Topiként ismernek, már több mint 35 éve osztjuk meg egymás társaságát. Kapcsolatunk gyökerei a Magyar Televízió egykori ikonikus épületéhez, a Szabadság térhez nyúlnak vissza, ahol együtt fedeztük fel a televíziózás izgalmas világát. Míg Topi a gyártás színfalai mögött tevékenykedett, én a hírek és televíziós tartalmak világában merültem el. Évek során sok különféle produkcióban dolgoztunk együtt, de a rendszerváltás után bekövetkező tévés "forradalom" új kihívásokat hozott, és a produkciós irodák által kínált szabad tartalmak mindkettőnket különböző irányokba tereltek.
Folyamatosan feltűnt a neve az akkoriban gombamódra szaporodó új tévécsatornák csapatában, mígnem egy napon értesültem róla, hogy konferenciát szervez. Az 1990-es évek közepe volt ez. Előtte ilyesmire csak a Médiahajó volt képes, amely a kor médiaszakembereit gyűjtötte össze.
A történet kezdetben teljesen ártalmatlannak tűnt. "Üljünk le, és nézzük meg, mit is jelent az első médiatörvényben ez a passzus: 'Mennyire végrehajtható?'" - idézi fel az emlékeket Csermely Ákos. A szakember elmondása szerint az 1996-ban elfogadott médiatörvény bevezetése után sokan nem tudták pontosan, mit is vár el a jogalkotó a műsorkészítőktől, producerektől, tévés szakemberektől és rádiósoktól, lényegében a médiától. Ezt a bizonytalanságot orvosolni kívánva indult el a Media Hungary első rendezvénye 1996 májusában Balatonszéplakon. Bár korábban már próbálkoztak mások is a Médiahajó néven futó eseménysorozattal, az nem maradt meg a köztudatban. Idővel azonban Csermely is belefáradt a médiatörvény folyamatos, aprólékos elemzésébe, de a médiaesemény sikerét nem lehetett vitatni. A rendezvény népszerűsége miatt 1998-ra már kinőtték a balatonszéplaki helyszínt, és átköltöztek a Club Tihanyba.
Az ezredforduló táján az internet jelentősége oly mértékben megnövekedett, hogy már nem csupán a hagyományos média keretei között mozgott. "2000-re az internet már kulcsszereplővé vált, és annyira eltávolodott a klasszikus média kategorizálásától, hogy megindultak az első kereskedelmi tevékenységek, valamint megjelentek az első keresőmotorok is. Ekkor már indokoltnak tűnt, hogy külön eseményt szenteljünk a digitális médiának. Így születtek meg az őszi Internet Hungary napok" - idézte fel a szakember az emlékeket.
A Kamera Hungária Televíziós Műsorfesztivál 11 évig ment és igazi csúcspontot jelentett a szakmának. "Gyakorlatilag úgy működött, hogy évről évre egyre többen jelentkeztek és egyre nagyobb volt a felhajtás körülötte" - mesélte Csermely Ákos, aki olyan, soha nem látott zsűriket rakott össze, melynek tagjai között ott volt Ragályi Elemér, Grunwalksy Ferenc, Koltai Róbert, Koltai Lajos, Andy Vajna, Gazdag Gyula, Charles Gati, vagy Alexander Brody és még hosszan sorolhatnánk a neveket.
Bár Csermely számos sikert könyvelhetett el, 2011-re mégis arra kényszerült, hogy leállítsa a fesztivál szervezését.
Sose tudtam nyereségesen csinálni, és ez egy fontos mondás. Sosem, mindig pénzembe került, buktam rajta!
- vallotta be. Emellett problémás lett az is, hogy "egy idő után a különböző televíziókat már jobban érdekelte, hogy a másik miért kapott díjat és ő pedig nem, mint maga a produkció", így ezek a feszültségek idővel túl nagy terhet jelentettek már.
"A Kamera Hungária után következett a Smart Mobile, majd néhány évig a Mobile Hungary, de végül rá kellett jönnöm, hogy a mobil kommunikációt már nem lehet elválasztani az internettől, így a külön szervezés feleslegessé vált" - emlékezett vissza az alapító-tulajdonos. "Összesen kilenc Evolution konferenciát hoztunk létre, de aztán megérkezett a Covid. Az Evolution végül azért szűnt meg, mert a rendezvény túlságosan megnőtt, két napra és 1400-1500 résztvevőre bővült. Ráadásul az igazság az, hogy én írom az összes felvezetőt és fórumkérdést a konferenciákhoz, ami egy idő után rendkívül kimerítővé vált" - tette hozzá.
A két napos programok helyett ma már a DigitalHungary Klub keretein belül folytatódik az egynapos budapesti események sora. A Covid időszaka alatt azonban a kapcsolat nem szakadt meg az érdeklődőkkel; a járvány idején a Reboot Hungary webinárium-sorozat révén folyamatosan támogatta a szakmai közösséget.
Csermely Ákos felfedte, hogy a közelgő májusi konferencia befejezését követően júniusban és júliusban visszavonul a világ elől. Ez idő alatt elmélyülten tanulmányozza a tudományos anyagokat, olvas, és felkészül az őszi események témáira. E különleges időszaknak, valamint az elmúlt évtizedek során szerzett tapasztalatainak köszönhetően képes átlátni a komplex rendszereket, és gyakran előrejelzi azokat a trendeket, amelyek később valósággá válnak.
Már tavaly augusztus és szeptember táján kifejtette, hogy 2025 különleges évnek ígérkezik, hiszen a fekete hattyúk időszaka köszönt ránk. Kicsit csalódott volt, mivel későbbre számított, de már januárban megjelentek az első fekete hattyú események. (A „fekete hattyú” kifejezés egy metaforát takar, amely a társadalom számára váratlan és kiszámíthatatlan események sorozatának magyarázatára szolgál - a szerk.)
Hiába telt el már harminc év, Csermely körül nem találni fényűző, modern irodát, sem pedig egy brainstormingra összegyűlt nagy csapatot. Az őszinte vallomása szerint mindössze négyen vállalják a konferenciák lebonyolítását: egy gazdasági szakember, egy szerkesztő, egy gyártásvezető, valamint a mindig lelkes felesége. Úgy tűnik, hogy ez a felállás a jövőben sem fog változni. Természetesen, ha szükség van rá, külső szakértőket is bevon, de ez a megoldás így is maximális függetlenséget biztosít számára.
A mindig energikus, 63 éves szakembernek nagyon sok megvalósításra váró ötlete van még. Amikor a jövőről faggattam kertelés nélkül rávágta: nem tervezi befejezni az élete értelmét.
Bár furcsának tűnhet, de egy pillanatra sem merült fel bennem, hogy feladjam. Ez mindig is az én saját színpadom volt, és most is elkötelezetten folytatom. Az egész életemet úgy formáltam, hogy ezt akár még 80 éves koromban is űzhessem.
Ehhez sok minden nem fűzhető hozzá, de az kétségtelen, hogy a folyamatosan átalakuló versenypiac, a kereskedelem, a marketing és a média világa, valamint a piaci trendek még jó néhány évig meghatározó szereplői lesznek ezeknek a konferenciáknak.