Riasztó helyzetkép az utak állapotáról: Szlovákiában a hidak körülbelül fele kritikusan elhanyagolt, míg az autópályák építése továbbra is döcögős ütemben halad előre.

A Számvevőszék (NKÚ) friss jelentése szerint az ország közúti infrastruktúrájának állapota aggasztó, és az építkezések üteme túl lassú. Az ellenőrök megállapították, hogy az út- és hídfejlesztések teljes beruházási folyamata átlagosan 14 évig tart.
Az NKÚ a 2021 és 2024 között eltelt időszakban alaposan megvizsgálta az ország útjainak és hídjainak állapotát, valamint az autópálya-fejlesztési projektek hasznosságát. A jelentés megállapította, hogy az első osztályú utakon a hídkarbantartás terén némi előrelépés tapasztalható, hiszen az évente felújított hidak száma 11-ről 17-re emelkedett. Ugyanakkor a legrosszabb műszaki állapotú hidak száma drámai mértékben nőtt: 282-vel több van belőlük, mint 2020-ban, így összesen már 845 híd található az ország területén, amelyek komoly gondot jelentenek. A jelentés rávilágít arra is, hogy a hidak körülbelül fele súlyosan elhanyagolt állapotban van.
2024 végén Szlovákiában 545,7 km autópálya és 320,2 km gyorsforgalmi út volt. Tavaly 29 járás maradt gyorsforgalmi út vagy autópálya nélkül, főként a keleti országrészben.
Az utóbbi három évben 35 kilométernyi új autópálya épült, főként az Eperjes és Zsolna közötti D1-es szakaszokon, emellett 23 kilométer gyorsforgalmi út is készült. Azonban az Állami Számvevőszék (NKÚ) szerint a fejlődés üteme nem elegendő: a jelenlegi, csupán évi 15 kilométeres átlagos bővítéssel 2030-ra csupán 375 kilométerrel nőne az úthálózat. A 2050-ig vállalt kötelezettségek teljesítéséhez viszont évente legalább 26 kilométer új szakaszra lenne szükség.
A hivatal a megoldást egy hosszú távra tervező, több forrásból finanszírozott közlekedési alap létrehozásában látja.
Az NKÚ elemzése alapján évente körülbelül 222 kilométernyi útszakaszt kellene renoválni, ami több mint 76 millió eurós ráfordítást igényel. Ezen kívül a hidak esetében évi 18 felújítás válik szükségessé. (stvr)