Még további kutatásokra van szükség annak megállapításához, hogy a Siemens vállalat felelőssége áll-e fenn a balatoni vasútvonal júniusi leállása kapcsán.

Bár a MÁV és a Siemens sorompó-auditja lezárult, az a vizsgálat még csak ezután következik, amely tisztázza: csakugyan a Siemens hibás munkája okozta-e a Budapest-Balaton vasútvonal június 7-i leállását - ahogyan azt Lázár János építési és közlekedési miniszter már aznap állította.
Nincs még vége a sorompó-gate-nek, noha Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a múlt héten már arról számolt be, lezárult a Siemens teljeskörű sorompó-auditja, amire a cég azután vállalt kötelezettséget, hogy június 7-én a székesfehérvári vonalon két olyan biztosító berendezés meghibásodása miatt állt le a nyári csúcsforgalom, amelyet a cég telepített, igaz 10 évvel korábban.
Az audit, amelyet Hegyi a Siemens országos sorompó-felülvizsgálataként jelentett be, körülbelül 15 sorompót érintett három különböző vasútvonalon. A beszállító, mint megtudtuk, a székesfehérvári vonalon kívül csupán a pusztaszabolcsi és az esztergomi vonal felújítása során telepített olyan berendezéseket, amelyek a vasúti átkelők biztonságos működését szolgálják. Ezt a vezérigazgató osztotta meg lapunkkal a Keleti pályaudvar felújításáról tartott sajtótájékoztatón.
Ahogyan azt megfogalmazta, a vizsgálat eredményeként lehetőség nyílt arra, hogy "preventív javítási intézkedésekkel" garantálják, hogy a következő évben ne forduljon elő hasonló incidens, mint ami júniusban történt. Ugyanakkor a felelősségi kérdések tisztázása még folyamatban van. "Ehhez további vizsgálatok elvégzése szükséges" - nyilatkozta Hegyi, aki hangsúlyozta, hogy a MÁV-nak, nem pedig a közlekedési minisztériumnak kell ezt a folyamatot levezetnie.
Bár Hegyi nyilatkozata szerint a felelősség kérdése még nem egyértelmű, Lázár János már a Budapest-Balaton vasútvonal június 7-i leállása napján kijelölte a hibás felet. Egy Facebook-bejegyzésében nyíltan üzent a meghibásodott biztosító berendezéseket tíz évvel ezelőtt telepítő Siemensnek, leszögezve, hogy addig "egyetlen újabb fillért" sem fognak a cégnek kifizetni megrendelés keretében, amíg "a korábbi munkájuk hiányosságait és hibáit nem orvosolják".
Vagyis az építési és közlekedési miniszter lényegében az első pillanattól kezdve tényként kezelte, hogy az üzemzavarért a beszállító cég felelős, amivel kapcsolatban rövidesen vizsgálatot is ígért. Mikor lapunk ez utóbbi fejleményeiről érdeklődött az Építési és Közlekedési Minisztériumnál, a tárca a MÁV-vezér által bejelentett auditot ajánlotta figyelmünkbe.
Nyitóképen Lázár János miniszter a MÁV-csoport vezetőségének tájékoztatóján, amelyet 2024 őszén tartott. Fotó: Facebook / Lázár János.