A Volkswagen a sztrájktárgyalások lezárása után megszólalt, és úgy tűnik, hogy egyre komolyabb kihívások elé néz Európa autóipari óriása. A Pénzcentrum elemzése szerint a helyzet aggasztó, és a jövőbeni kilátások egyre bizonytalanabbá válnak.
A Volkswagen és munkavállalói között egyre fokozódó feszültség tapasztalható a németországi üzemek költségcsökkentési tervei következtében, amelyek bércsökkentéseket és gyárbezárásokat is tartalmaznak. Míg a vállalat vezetése hangsúlyozza, hogy ezek a drasztikus intézkedések elengedhetetlenek a versenyképesség fenntartásához, a szakszervezetek határozottan elutasítják a javasolt intézkedéseket, és több hullámban sztrájkokat szerveznek. A tárgyalások folytatódnak, azonban a helyzet továbbra is feszült, és a megoldás mibenléte egyelőre kérdéses.
A Volkswagen főtárgyalója, Arne Meiswinkel hétfőn kijelentette, hogy a szakszervezeteknek és a vezetőségnek alternatív megoldásokat kell találniuk a németországi gyáraik számára, miután a vállalat fenntarthatatlannak minősítette a szakszervezetek által javasolt tervet.
Továbbra is szükség van a költségek csökkentésére és a túlkapacitás megszüntetésére
- mondta a Reuters szerint Meiswinkel a vállalat és a munkavállalói képviselők közötti negyedik tárgyalási forduló előtt.
Hétfőn a cég munkavállalói további sztrájkokkal növelték a nyomást a vállalat vezetésére a németországi telephelyeken, miközben megkezdődött a bércsökkentésekről és gyárbezárásokról szóló egyre feszültebb vita újabb fordulója. Az eredetileg szeptemberben megkezdett tárgyalások legújabb fordulója olyan időszakban zajlik, amikor Európa legnagyobb autógyártója radikális költségcsökkentési módokat keres Németországban, hogy felvegye a versenyt az olcsóbb ázsiai riválisokkal, amelyek beléptek a hazai piacra.
A Volkswagen válsága Németországot egy olyan időszakba sodorta, ahol a politikai feszültség és a bizonytalanság egyaránt jelen van Európa legnagyobb gazdaságában. Az autóipar széleskörű átalakuláson megy keresztül, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. Olaf Scholz kancellár, aki a közelgő előrehozott választások előtt kedvezőtlen eredményeket mutató közvélemény-kutatásokkal küzd, a hétvégén figyelmeztette a Volkswagent a gyárbezárások lehetséges következményeire. Eközben a munkavállalók kilenc németországi VW telephelyen négyórás sztrájkokat tartanak – ez már a második munkabeszüntetés az adott héten, és a mostani akció kétszer olyan hosszú, mint az első, amely kétórás volt.
A tárgyalások megkezdése előtt a szakszervezeti vezetők további sztrájkokat helyeztek kilátásba, ha a VW nem közeledik az ő álláspontjukhoz, de nyitva hagyták a karácsony előtti megoldás lehetőségét.
Ideje, hogy a vezetőség lépjen. A mai elvárásunk az, hogy a vállalat ne ragaszkodjon tovább a maximális követeléseihez, és közeledjen felénk. A bizalom megrendült... a munkavállalók nagyon dühösek. A Volkswagen márkát fenyegeti a károsodás veszélye a vezetőség viselkedése miatt, és a részvényárfolyam is a mélypontra zuhant. Ez a vezetőség felelőssége
- mondta Thorsten Groeger, az IG Metall főtárgyalója egy wolfsburgi találkozón, ahol a vállalat központja található.
A munkavállalók, akik határozottan ellenállnak bármilyen bércsökkentésnek és gyárbezárásnak, fokozott nyomást gyakorolhatnak, akár 24 órás, akár határozatlan időtartamú sztrájkok révén.
Lehet, hogy ez végre felnyitja a VW igazgatótanácsának szemét. Ha mégsem, akkor folytatjuk a nyomásgyakorlást, de akkor a helyzet igazán rendkívül és kellemetlenül fog alakulni.
- áll az IG Metall dolgozóknak szóló tájékoztatóban. A Volkswagen vezetősége hangsúlyozza, hogy a kapacitáscsökkentés és a bérek mérséklése elkerülhetetlen, mivel az európai autópiacon tapasztalható kereslet csökkenése, valamint a németországi működési költségek megnehezítik a versenyt az újonnan megjelenő piaci szereplőkkel.