Elszálltak a banki költségeid? Ne aggódj, van megoldás! Fedezd fel, hogyan spórolhatsz meg jelentős összegeket most - Pénzcentrum.

Az MNB továbbra is folytatja a tudatos bankszámla-választást népszerűsítő fogyasztóvédelmi kampányát, amely a banki költségek növekedése miatt vált szükségessé. Az ügyfelek január végéig megkapják a tavalyi éves számlaköltségeikről szóló díjkimutatást, ami lehetőséget ad arra, hogy összehasonlítsák azt a jegybank által működtetett Bankszámlaválasztó program ajánlataival. Így könnyedén kideríthetik, érdemes-e új számlacsomag mellett dönteniük, vagy akár egyszerűbb ügyintézéssel bankot váltaniuk. Érdemes megjegyezni, hogy a különböző számlák éves költségei között akár húszszoros eltérés is tapasztalható.
Az ügyfelek visszajelzései, valamint a 2025. januári inflációt fokozó banki díjemelések nyomán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) úgy döntött, hogy meghosszabbítja a tudatos bankszámlaválasztás érdekében indított "Mennyi az annyi? - Spóroljon a bankszámláján!" című fogyasztóvédelmi kampányát, amelyet az év elején indítottak. Ez a fogyasztóvédelmi kezdeményezés segíthet abban, hogy a bankszámlák piaca átláthatóbbá váljon, és támogassa az ügyfelek mobilitását, ezáltal fokozva a bankok közötti versenyt az árak és szolgáltatások terén.
A jegybank legfrissebb gyorselemzése szerint az idei januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációval összehasonlítva jelentős, 9,6%-os növekedést mutatott. Ennek hátterében elsősorban az áll, hogy több pénzintézet a tranzakciós illeték emelését január elejétől teljes mértékben áthárította az ügyfelekre, ami a tranzakciós díjak növekedésében nyilvánult meg. Érdemes megjegyezni, hogy a bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások továbbra is ingyenesek minden ügyfél számára.
A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől. Ez postán vagy elektronikusan érkezett, a bankkal megszokott kapcsolattartási forma szerint. Számos hazai piaci szereplőnél a díjkimutatás mobilbanki applikációban nem, csak az internetbankban nyitható meg (ezek elérési útvonalát az MNB bankonként most összegyűjtötte), és több bank még értesítést sem küldött ennek elérhetőségéről az ügyfeleinek (az értesítőt csak a fő számlatulajdonos kapja meg). Amennyiben a bank nem küldte meg a fenti határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat.
A díjkimutatás egy egységes, jól érthető formátumban nyújt információt a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez és más kapcsolódó szolgáltatásokhoz tartozó költségekről és tranzakciós számokról. Ez a dokumentum összegzi az ügyfél éves kiadásait és (kamat)bevételeit is. A díjkimutatás mellett az MNB Bankszámlaválasztó program segítségével az ügyfelek könnyedén összevethetik saját számlacsomagjukat más ajánlatokkal, lehetővé téve számukra a legjobb döntés meghozatalát.
A kalkulátor lehetőséget kínál arra, hogy személyre szabottan megadd a jellemző fizetési szokásaidat, így pontosan kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves terhei. Érdemes évente, vagy új élethelyzetekben, mint például munkahelyváltás vagy GYES, átnézni a bankszámládat és a költési szokásaidat. Ezzel könnyen eldöntheted, hogy szükség van-e új számlacsomagra a meglévő bankodon belül, vagy esetleg az egyszerűsített bankváltás révén, amely akár 13 munkanapon belül lebonyolítható, érdemes lenne másik hitelintézetnél nyitni egy új számlát.
Az MNB Pénzügyi Navigátor weboldalán különböző tematikus tartalmak állnak rendelkezésre, amelyek segítenek eligibilitásukban. Emellett a jegybank közösségi média felületein, a vármegyeszékhelyeken található Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban, valamint az MNB Ügyfélszolgálatán is hasznos információk és tanácsok érhetők el a bankszámlák ügyintézésével kapcsolatban.
A díjkimutatások és bankszámlák körüli kedvezőtlen tendenciák, mint például az a tény, hogy szinte senki sem kínál digitális számlazárási lehetőséget, míg a számlanyitás szinte mindenhol elérhető, jelentősen korlátozzák az ügyfelek mozgásterét és döntési szabadságát. Ez a helyzet nemcsak a felhasználói élményt rontja, hanem a pénzügyi mobilitás lehetőségeit is jelentősen beszűkíti.
Ezzel szemben Nagy-Britanniában 2021-ben a lakosság csupán 1%-a vette igénybe a bankszámlaváltás lehetőségét, amelyet a Pay.UK, az ottani elszámolásforgalmi intézmény koordinált, és amely már egy önálló márkanevet is viselt. Írországban pedig 2022-ben, amikor a bankpiac jelentős átalakuláson ment keresztül a kivonulások következtében, a Big Move névre hallgató saját márka segítette az ügyfeleket a bankváltás során.