Kiszivárgott egy olyan EU-s javaslat, amely akár a magyar akkumulátorgyártás jövőjét is alapjaiban változtathatja meg, lehetőséget teremtve arra, hogy a hazai álmok valóra váljanak, vagy éppen ellenkezőleg, eltűnjenek a süllyesztőben.

Franciaország azt javasolja, hogy az Európai Bizottság közvetlen támogatással segítse az uniós akkumulátorgyártást, elsősorban az EU-n belül előállított termékek előnyben részesítésével. A támogatások kilowattóránkénti prémiumot jelentenének, de csak azoknak a gyártóknak, akik bizonyos arányban európai eredetű alkatrészeket használnak - ez pedig kérdésessé teszi, hogy a magyarországi, kínai hátterű beruházások is részesülhetnek-e belőle. Ha azonban sikerül a gyártás földrajzi helyét is elismerni támogatható szempontként, Magyarország komoly nyertese lehet a tervnek.
Franciaország azt javasolja, hogy az Európai Bizottság közvetlen uniós támogatással segítse az európai akkumulátorgyártókat a termelés felfuttatásában
- derül ki egy, az Euractiv által felfedezett iratból.
Párizs javaslata szerint az EU Innovációs Alapjából a gyártóknak kilowattóránként egy állandó prémiumot kellene biztosítani, különösen a termelés kezdeti, nehezen kivitelezhető időszakában.
A támogatás mértékét és a jogosultsági feltételeket az Európai Unión belül gyártott akkumulátorok és alkatrészek előnyben részesítéséhez alakítanák ki.
Az Európai Bizottság márciusban bemutatott autóipari akciótervének egyik fontos eleme az "akku-gyorsító" szekció volt, azonban Franciaország aggodalmát fejezte ki a megvalósítás üteme miatt. A francia ipari minisztérium véleménye szerint a Bizottság nem mutat kellő sürgősséget az ügy kezelésében, miközben az iparág szereplői konkrét pénzügyi ösztönzőkre támaszkodnak a fejlődés érdekében.
A javaslat alapján a jövőben kötelezővé válhat, hogy az uniós támogatások és állami kedvezmények igénybevételéhez a vállalatoknak meghatározott arányban EU-n belül kelljen gyártaniuk.
Párizs célja, hogy a közbeszerzésekre kizárólag olyan járművek pályázhassanak, amelyek jelentős mértékben tartalmaznak európai gyártású alkatrészeket.
Nehéz egyértelműen megítélni, milyen mértékű segítséget nyújtana Magyarországnak a francia javaslat. Az Euractiv által bemutatott információk alapján valódi előnyöket csak abban az esetben hozhat, ha a magyarországi gyárak – különösen a kínai tulajdonú létesítmények – képesek megfelelni a "made-in-EU" követelményeknek. Még ha a gyártási folyamatok az uniós területen zajlanak is, a támogatások várhatóan az unión belüli gyártási tartalomra (mint például az alkatrészek és nyersanyagok származása) helyezik a hangsúlyt, ami potenciálisan korlátozhatja a magyar üzemek hozzáférését ezekhez az ösztönzőkhez.
Amennyiben sikerül elérni, hogy a magyar gyárak – függetlenül a tulajdonosi háttértől – jogosultságot nyerjenek a támogatásokra, az jelentős mértékben hozzájárulhat a hazai akkumulátoripar fejlődéséhez és megerősödéséhez. Ez különösen fontos lehet, ha figyelembe vesszük az EU-támogatások potenciális bevonását, amely új lehetőségeket nyithat meg a szektor számára.
A dokumentum emellett szabályozási egyszerűsítéseket is szorgalmaz, hogy az európai autógyártók versenyképesek maradhassanak, miközben megfelelnek az uniós klímacéloknak. A francia kezdeményezés összhangban van az iparági szereplők követeléseivel, akik március óta sürgetik a közvetlen és célzott uniós támogatások biztosítását.