**Szépvilág: A Reformkori Pest Divatjának és Irodalmának Harmóniája** A reformkor Pestje nem csupán politikai és társadalmi változások színtere volt, hanem a kultúra és a művészetek virágzásának is otthont adott. Ezen időszakban a divat és az irodalom kü


A Szépvilág című kiállítás egy különleges utazásra hív, ahol felfedezheted a reformkori magyar divatlapok varázslatos világát, az öltözködés kultúráját és annak irodalmi vonatkozásait. Itt nem csupán a múlt divatját ismerheted meg, hanem betekintést nyerhetsz abba a szellemi környezetbe is, amely formálta a kor embereinek stílusát és gondolkodását.

A "Szépvilág" című kiállítás egy különleges perspektívából közelíti meg a divat és az irodalom összefonódását, különösen a reformkori Pest vibráló kulturális életére fókuszálva. Ez a tárlat nem csupán a divattörténet izgalmas pillanatait kívánja bemutatni, hanem a literatúra és a vizuális művészetek közötti kölcsönhatások mélyebb rétegeit is felfedi. Mészáros Zsolt kurátori irányítása alatt olyan világ bontakozik ki, ahol a művészet, a társadalmi dinamika és az önkifejezés szerves egységet alkotnak, és egymást gazdagítva formálják a korszak szellemiségét.

A Petőfi Irodalmi Múzeum Szépvilág című kiállítása korabeli divatlapokon keresztül kalauzol bennünket a reformkori Pest virágzó és izgalmas világába. Szentesi Réka a kiállítás kurátorával, Mészáros Zsolttal beszélgetett a múzeum kávézójában, a Szóközben, egy-egy szelet sütemény és kávé felett.

Művészettörténészként végeztem, majd az irodalomtudomány területén szereztem doktori címet. Az irodalom és a divat közötti kapcsolat felfedezése egy különleges utazás volt számomra. A két terület látszólag eltérő, de valójában mélyen összefonódik egymással. Az irodalom nemcsak a szavak művészete, hanem egyfajta kulturális tükör is, amelyben a divat mint társadalmi jelenség megjelenik. A divat kifejezi az időszak szellemiségét, és gyakran tükrözi az irodalmi trendeket és eszméket. Összefonódásuk során az írók nemcsak a karakterek öltözködésén keresztül fejezik ki a társadalmi státuszt vagy a személyes identitást, hanem a divat által teremtett képeket is használják a történeteik gazdagítására. Ezt a szinergiát kutatva érkeztem el ahhoz a felismeréshez, hogy a divat nem csupán külsőségekről szól, hanem mélyebb narratívákat is hordoz, amelyeket az irodalom segítségével tudunk feltárni.

Wohl Janka és Stefánia a 19. századi Pest fontos alakjai voltak, irodalmi szalont vezettek és divatlapot szerkesztettek. Az ő életművükből írtam a disszertációmat, és nekik köszönhetem, hogy rácsodálkoztam a divatsajtóra. Méltatlanul keveset tudtunk erről a laptípusról, holott kölcsönhatásban állt az adott kor társadalmával és kultúrájával. Ráadásul általuk olyan kép- és szöveganyag tárul a szemünk elé, amit máshol nem igazán lehet megtalálni.

Tehát nem hagyományos értelemben vett divattörténettel foglalkozol, ahogyan a Szépvilág kiállítás sem kifejezetten divatkiállítás.

A divathoz való viszonyunk sokszínű és változatos, és éppen ez teszi lehetővé, hogy különböző perspektívákból közelítsünk hozzá. Amikor a tárlat előkészítésébe fogtam, az foglalkoztatott, hogy a divat miként terjedt el és hogyan mutatkozott meg a közönség előtt: milyen módon örökítették meg a ruhamodelleket képekben és írásban, valamint milyen mélyebb jelentések, kulturális üzenetek rejlettek mögöttük.

Honnan jött a Szépvilág című kiállítás ötlete?

2021-ben ösztöndíjasként Párizsban kutattam a 19. századi francia-magyar divatkapcsolatokat. A munka során szembesültem a párizsi és a pesti divatélet párbeszédével, különösen a média területén, ami nagyon izgalmasnak tűnt. Ebből kiindulva formálódott a tárlat gondolata. Szerencsére a Petőfi Irodalmi Múzeum is támogatta az ötletemet, így további kutatásokat folytattam könyvtárakban és közgyűjteményekben.

A kurátori munka izgalmas és sokrétű folyamat, amely mögött számos lépés és gondolat áll. Első lépésként fontos a téma alapos megértése és kutatása. Ezáltal a kurátor képes meghatározni a kiállítás célját és üzenetét. A következő lépés a művészek és alkotások kiválasztása. Ebben a fázisban figyelembe kell venni a művek minőségét, relevanciáját, valamint azt, hogy hogyan illeszkednek a kiállítás koncepciójába. A kurátor gyakran együttműködik a művészekkel, hogy megértsék a munkáik mögött meghúzódó szándékokat és történeteket. A kiállítás tervezése során a kurátor figyelmet fordít a tér elrendezésére is. A művek elhelyezése, a világítás és a látogatói élmény mind kulcsszerepet játszanak abban, hogy a látogatók hogyan érzékelik az alkotásokat. A kurátorok gyakran kísérleteznek különböző elrendezésekkel, hogy megtalálják a legjobban működő megoldásokat. Végül, a kiállítás megnyitása előtt a kurátor a kommunikációs stratégiát is megtervezi, hogy minél szélesebb közönséghez eljusson az üzenet. A sajtóanyagok, a társadalmi média kampányok és az események mind hozzájárulnak a kiállítás sikeréhez. Összességében a kurátori munka egy kreatív és szervezett folyamat, amelynek célja, hogy a művészeti élményt gazdagabbá és emlékezetesebbé tegye a látogatók számára.

A kurátori feladatok során elengedhetetlen a látványtervező és a grafikus közreműködése. A Szépvilág kiállítás esetében Kemény Gyula álmodta meg a tér varázsát, míg Bogdándy Gábor a vizuális világot alakította ki. Az ő együttműködésük eredményeként jött létre a kiállítás hármas egysége (sajtó, város, belső tér), amely magában foglalja a tipográfiát és a vizuális megjelenítést is. Az installációk által élményszerűen bontakozik ki a látogatók előtt az összegyűjtött anyag, valamint a tartalom mondanivalója. Köszönet nekik, hogy a látogatás nem csupán információátadás, hanem igazi élményt is nyújt!

Mi a kiállítás alapüzenete, amihez válogattad az anyagot?

A korabeli divatsajtók segítségével szerettük volna bemutatni a reformkor vibráló kulturális életét és a korszak modern vonásait. Az általunk felhasznált cikkek és illusztrációk a fogyasztás, a nyilvánosság, valamint a nagyvárosi élet első élményeiről mesélnek. Ráadásul a mai értelemben vett divatrendszer alapjai is a 19. század első felében kezdtek kialakulni, formálva ezzel a társadalmi és esztétikai normákat.

A reformkori divatlapok és a mai divatmagazinok között számos érdekes különbség és hasonlóság figyelhető meg, amelyek tükrözik a korszak társadalmi, kulturális és technológiai változásait. **Különbségek:** 1. **Tartalom és fókusz**: A reformkori divatlapok elsősorban a korabeli öltözködési szokásokra, a helyi divatra és a társadalmi normákra összpontosítottak. Míg a mai divatlapok globális trendeket és hírességeket is bemutatnak, és sokszor a modern életstílus részleteire is kiterjednek, mint például a wellness, szépségápolás és életmód. 2. **Képanyag és technológia**: A reformkori lapok általában kézzel rajzolt illusztrációkat használtak, míg a mai divatmagazinok gyönyörű fényképekkel és digitális grafikai elemekkel dolgoznak. A technológia fejlődése lehetővé tette a színes nyomtatást és a magas minőségű fényképezést, ami jelentősen megváltoztatta a divatlapok vizuális világát. 3. **Terjesztés és elérhetőség**: A reformkori divatlapok gyakran helyi terjesztésűek voltak, és a középosztály számára készültek, míg a mai divatmagazinok globális elérhetőséggel bírnak, és online platformokon is népszerűek. **Hasonlóságok:** 1. **Divat és identitás**: Mindkét időszakban a divatlapok fontos szerepet játszanak az identitás kifejezésében. A reformkorban a ruházat a társadalmi státuszt és a kulturális hovatartozást is kifejezte, míg a mai lapok is gyakran tükrözik a viselőik stílusát és értékrendjét. 2. **Társadalmi diskurzus**: A divatlapok mindkét időszakban fórumot biztosítanak a társadalmi diskurzushoz. A reformkori lapok gyakran tartalmaztak írásokat a női szerepekről, társadalmi igazságosságról, míg a mai magazinok is foglalkoznak hasonló témákkal, például a sokszínűség és a fenntarthatóság kérdéseivel. 3. **Inspiráció forrása**: A divatlapok mindig is inspirációt nyújtottak az olvasóknak. A reformkori lapok új öltözködési ötleteket kínáltak, míg a maiak kreatív irányelveket és trendeket mutatnak be, segítve az embereket abban, hogy kifejezzék önmagukat. Összességében a reformkori és a mai divatlapok közötti párhuzamok és eltérések jól tükrözik a divat folyamatos fejlődését, és azt, hogy a divat mindig is a társadalmi változások tükre volt.

Illusztrációik sokszínűségével próbálták betölteni a közönség egyre fokozódó képigényét. Kínáltak például szellemes karikatúrákat és lenyűgöző színészportrét. Ugyanakkor a sport és a szépségápolás világának még nem szenteltek külön rovatot.

Izgalmas számomra belegondolni, hogy hány kézen mehettek át a történelem során ezek a lapok, illetve elképzelni a korabeli hölgyeket, ahogy izgatottan lapozgatják a legfrissebb számokat. Jellemzően kik olvasták a kiállításon szereplő divatlapokat?

Elsősorban a középosztály és az arisztokrácia női és férfi tagjai forgatták ezeket. Az előfizetők száma laponként 700-1500 között mozgott, de rajtuk kívül olvasták családtagok és ismerősök is.

Hogyan születtek a divatrajzok?

Metszők készítették ezeket, általában francia minták nyomán. A Honderü viszont egyenesen Párizsból rendelt divatrajzokat. Ez szokatlan gyakorlat volt, mert a hazai lapok európai társaikhoz hasonlóan inkább illegálisan másolták a francia metszeteket. A Honderü postai úton kapta a divatképeket. Ezek néha késve érkeztek meg az úti és időjárási viszonyok miatt. Így adott esetben az Életképek ugyanazt a francia divatképet előbb hozta le, mint a Honderü. A gyorsaság versenyelőnyt jelentett. Az engedély nélküli közlés pedig kevésbé terhelte meg a szerkesztői kasszát.

Ha a másolás általános gyakorlatnak számított, miért döntött úgy a Honderü, hogy mégis bemutat eredeti francia műalkotásokat?

A magyar divatlapoknak komoly konkurenciát jelentettek a Magyarországon is elérhető francia és német divatújságok. Nem volt törvényszerű, hogy egy pesti polgár magyar nyelvű divatlapra fizetett elő.

Már abban az időszakban is a divatot komoly társadalmi kérdések kifejezésére használták, hiszen a magyar nemzeti ügy folyamatosan jelen volt a divatsajtók hasábjain is.

A belföldi szövetek előnyben részesítése egy fontos irányvonal volt, amelynek célja a helyi ipar fellendítése volt. A ruházatot nem csupán öltözködési eszközként, hanem a nemzeti kultúra szerves részének tekintették, szoros összefüggésben a tánccal, zenével és nyelvvel. E jelenség az identitásépítés szempontjából is lényeges, hiszen a franciák esetében is hasonló trend figyelhető meg: ők is saját kulturális és történelmi örökségüket igyekezték megjeleníteni a korabeli divatban.

Itt egy érdekes ellentmondás: miközben a magyar ügyet próbáljuk támogatni, valójában a francia divatot követjük.

Teljes mértékben igazad van. Az 1840-es évek kortársai is észlelték ezt a feszültséget. Kétségtelen, hogy a francia divatpiac dominálta a trendeket, és ez a hatás a mai napig érezhető, még akkor is, ha más városok, például Bécs vagy London, egyre inkább bekerültek a divatvilág vérkeringésébe. A reformkor során azonban elindultak olyan önálló és kreatív folyamatok, amelyek mellett a francia divat is felfedezte a magyar motívumokat. Így tehát a kapcsolat nem volt csupán egyoldalú; a kölcsönhatás mindkét irányban zajlott.

A divatlapok oldalain is kiemelkedő szerepet kap az emancipáció, mint egy lényeges társadalmi kérdés. Ez a téma nem csupán a női jogok és egyenlőség melletti kiállást jelenti, hanem a személyes identitások sokszínűségének ünneplését is, amely tükrözi a modern társadalom változó értékeit és elvárásait. Az emancipáció kifejezése a divat világában új lehetőségeket teremt, lehetővé téve, hogy mindenki szabadon kifejezhesse magát, függetlenül attól, hogy milyen háttérrel rendelkezik.

Valóban, ez a különlegesség új megvilágításba helyezheti a 19. századi nőkről alkotott képünket. Az adott időszak sajtójában heves eszmecserék folytak a válás kérdéséről, a nők politikai aktív részvételéről, valamint írói tevékenységükről.

Hogyan dolgoztak a divatszabók? Elképzelhető, hogy egy divathölgy megcsináltatta az egyik divatképen látott ruha pontos mását szabójával?

Természetesen, találhatunk erre számos példát. Néhány báli tudósításban felfedezhetjük, hogy az adott hölgy öltözéke egy divatkép által inspirálódott. A szabók is gyakran gyűjtötték ezeket a divatképeket, hogy saját maguk vagy ügyfeleik számára merítsenek belőlük ötleteket. Emellett a korabeli trendek alakulását nagyban befolyásolta, hogy az emberek mit láttak másokon. Az ünnepelt személyiségek stílusát figyelték és utánozták, ezzel formálva a divatot.

Viselték többször ugyanazt a ruhát?

Abszolút. Ezért folyamatosan újrahasználták, javították, frissítették, átalakították a korábbi darabokat. A textilek hosszú élettartamával számoltak. Valamiből gyerekruha lett, másikból ajándék a szobalánynak, vagy ha már végképp elrongyolódott a szövet, akkor takarításra fogták be.

Nagyon köszönöm, Zsolt, az értékes idődet! Már most érzem, hogy fáj a szívem, hiszen annyi izgalmas ötletet nem tudunk megosztani a terjedelmi korlátok miatt. Remélem, hogy sokan ellátogatnak a kiállításra, és a saját gondolataikkal gazdagítják az ott látottakat, amit olvastak.

Köszönöm szépen! Olyan jó lenne, ha minden nap a sütik ínycsiklandó világában merülhetnénk el, miközben a divat legújabb trendjeiről csevegünk. Ez a két téma igazán feldobná a napjaimat!

Related posts