Új korszak kezdődik Magyarország útjaiban: 2035-ig terjedő, tízezermilliárd forintos felújítási program!

Lenyűgöző átalakulás vár hazánk közúthálózatára! A következő években, egészen 2035-ig, számos Duna- és Tisza-híd, valamint rengeteg főút új arculatot kap a 50 ezermilliárdos gigantikus projekt keretében. Fedezd fel, milyen izgalmas változások várnak Magyarország közlekedési rendszerére! Kattints ide, és ismerd meg a részleteket!
Soha nem tapasztalt mértékű útfelújítási hullám várható a következő évtizedben Magyarországon, amennyiben a kormány zöld lámpát ad a beruházási keretprogramnak, és sikerül forrást biztosítani a különböző fejlesztésekhez. A VILÁGGAZDASÁG cikke szerint a közel 50 ezermilliárd forint értékű beruházási terv szinte minden második forintját a közúthálózat modernizálására szánják. Ennek keretében új Duna- és Tisza-hidak épülhetnek, emellett pedig számos, rossz állapotban lévő egy- és két számjegyű főút is megújulhat a 2035-ig terjedő időszakban.
A következő évtizedben radikális átalakuláson mehet keresztül a magyar közúthálózat, amennyiben a kormány tervei megvalósulnak, és sikerül biztosítani a szükséges forrásokat. Ezt támasztja alá az a beruházási lista, amelyet a kormány nemrégiben tett közzé társadalmi egyeztetésre. Ez a dokumentum kulcsszerepet játszhat Magyarország következő tíz évének fejlődési irányainak meghatározásában. Az állami beruházási keretprogram, amely 2035. december 31-ig terjed, részletesen felsorolja az egyes fejlesztéseket ágazatok szerint rendszerezve. A lista jelentősége abban rejlik, hogy a költségvetési tervezés során az egyes szaktárcáknak ezt az alapot kell figyelembe venniük, ami a kormány számára is kötelező érvényűvé teszi a tervek végrehajtását.
Beruházási lista: több mint 20 ezermilliárd értékű fejlesztés tíz év alatt
A beruházási keretprogram lenyűgöző módon összesen 1300 különféle tételt ölel fel, amely magában foglalja az egészségügyi és rendvédelmi fejlesztéseket, valamint a kulturális és mezőgazdasági beruházásokat is.
Azonban egyetlen területre sem szán annyit a kormány, mint a magyarországi közúthálózatra. A nagyságrendileg 50 ezer milliárd forint értékű beruházási csomagból számításaink szerint 22 ezermilliárd célzottan az egyes-kettes számú főutak, elkerülő utak, hidak, mellékutak rekonstrukciójára, négynyomúsítására és fenntartásra irányul.
A legkiemelkedőbb projekt a járási székhelyek elérhetőségének javítását célzó kezdeményezés, amelyhez az Építési és Közlekedési Minisztérium 4538 milliárd forintot irányzott elő, már 2025. január elsejétől kezdődően. A minisztérium azonban nem csupán ezen a területen mutatott bőkezűséget, hanem más közútfejlesztési projektek kapcsán is jelentős támogatásokat biztosított.
Ráadásul az utolsó három út rekonstrukciója is a rövid távú tervek között van, hiszen a minisztérium célja, hogy ezeket 2030-ig megvalósítsa. Ezen túlmenően a kormány öt új hidat tervez építeni a már folyamatban lévő mohácsi Duna-híd mellett:
Elkerülő utak építésében sem lesz hiány, a teljesség igénye nélkül Baja, Bugyi, Berettyóújfalu, Solt, Adony, Debrecen, Nyírbátor, Gyöngyös, Piliscsaba, Pusztaszabolcs, Siófok, Kalocsa és Kiskunhalas is mentesülhet az átmenő forgalomtól. Mind közül legdrágább az egri elkerülő lesz, amelyre 92 milliárdot szán a tárca, viszont csak a 2031 utáni tervekbe került be.
Fontos megjegyezni, hogy ezek a fejlesztések kívül esnek az uniós finanszírozású TOP Plusz vagy az elmúlt években hazai költségvetésből finanszírozott, kiemelt társadalmi igényeken alapuló útfelújításokon, e két tétel 171 és 119 milliárdos összeggel ugyanúgy benne szerepelnek a listában, mint a felsorolt fejlesztések.
Elengedhetetlen, hogy a közúthálózat felújításra kerüljön, hiszen a biztonságos közlekedés és a gördülékeny forgalom érdekében sürgős intézkedésekre van szükség.
Mint ahogy már korábbi írásunkban is említettük, az utóbbi évtizedek során komoly lemaradás alakult ki a közúthálózatunk állapotát illetően. Bár 2021-2022-ben tapasztalhattunk egy jelentős felújítási lendületet, a helyzet továbbra sem rózsás: Magyarország területén számos út vár még a szükséges korszerűsítésekre. Ezt a tényt a Magyar Közút hivatalos statisztikái is egyértelműen megerősítik.
A közútkezelő folyamatosan figyelemmel kíséri a hazai úthálózat állapotát, és rendszeresen osztályozza az utakat a teherbírás, nyomvályúmélyedés, egyenetlenség és burkolat állapota alapján. Az utak minősége öt kategóriába sorolható: jó, megfelelő, tűrhető, nem megfelelő és rossz. Évtizedes távlatban figyelembe véve, a nyomvályúmélyedés és az egyenetlenség terén kedvező fejlődés tapasztalható, ám a burkolat állapotával kapcsolatban már sokkal kevesebb bizakodásra van okunk. A legfrissebb, 2023-as statisztikák szerint a közúthálózat 53%-a a rossz vagy nem megfelelő minősítést kapta, míg a jó és megfelelő minősítésű szakaszok aránya csupán 32,6% körüli értéket mutat.
Ugyanakkor ez még mindig jobb, mint az azt megelőző tíz-tizenöt évben bármikor. Egy évtizeddel korábban még 60 százalék volt a rossz és nem megfelelő állapotú utak aránya Magyarországon, jó minősítést a közúthálózat mindössze 8,6 százaléka kapott. Ez tavalyelőtt már 26,5 százalék volt, tehát nagyon lassú fejlődés mutatható ki.
A magyar költségvetés adhat pénzt a közutakra
A valódi kérdés, hogy honnan származik a szükséges forrás a tervezett beruházásokhoz, hiszen a beruházási lista csupán egy keretprogram, és nem világos, honnan származik a szükséges finanszírozás. Évente legalább 1600-1700 kilométer utat kellene felújítani ahhoz, hogy tíz év múlva érezhető javulás legyen a közúthálózat állapotában. A beruházási keretprogram nagysága és az ahhoz kapcsolódó források mértéke meglepő, mivel Lázár János az idei közlekedési fórumon a Világgazdaság kérdésére azt nyilatkozta, hogy részben rendelkezésre áll a fedezet ennyi útfelújítás megvalósításához.
Lázár állítása szerint megpróbálta feléleszteni az útalapot, amely 1998-ig volt Magyarországon, ám állítása szerint az akkori pénzügyminiszter "elzavarta". Most a legújabb a próbálkozása a Nemzeti Útdíjfizetési rendszer Magyar Közúthoz való rendelése. Hogy ennek tudható-e be, de nemrégiben a miniszter ígéretet tett egy nagyobb volumenű útfelújításra:
A Lázár Live legutóbbi adásában a miniszter bejelentette, hogy egy százmilliárd forintos útfejlesztési programot indított, amely jelentős változásokat hoz idén ősszel és a következő tavasszal. A tárcavezető elismerte, hogy a közutak állapota nem tökéletes, de hangsúlyozta, hogy most minden rendelkezésre álló erőforrást erre a szektorra kíván irányítani. Emellett a Magyar Közút várhatóan idén ősszel egy 600 milliárdos keretmegállapodást is aláír, amely a következő évek útfejlesztési projektjeit fogja lefedni.