A közönség egyre nagyobb érdeklődéssel fordul a Csemadok felé, és várakozásaik között kiemelkedő szerepet kap a változatos és innovatív programkínálat. Az emberek új, izgalmas tartalmakra vágynak, ezért a szervezetnek érdemes lenne bővítenie és frissíteni

Alulnézetből a Csemadok és kihívásai - egy országos elnökjelölt áttekintette a szervezet állapotát.
A felmérés második részének kiértékelését augusztus 25-én tette közzé a sajtó számára Petheő Attila. A munkálatokat ő, valamint Bugár S. Veronika és Keresztesi Ildikó végezték el. Petheő a "Békés korszakváltás 2025" kezdeményezést egy hiánypótló lépésként említi, amely azóta is jelentős figyelmet kapott. Állítása szerint ez az első olyan átfogó közösségi visszajelzés, amely a szervezet történetének része. A legfrissebb anyagban hangsúlyozzák, hogy a kapott visszajelzések alapján kívánják kialakítani a jövőbeli programokat és fejleszteni a kommunikációt. Céljuk, hogy a Csemadok minden generáció számára vonzóvá váljon az ország egész területén.
A felmérés második részében 461 főt tudtak megszólítani, akik életkora 14-től és több mint 65 éves korig terjedt. A 14 és 35 év közti, tehát a fiatalnak minősíthető korcsoport képezi a válaszadók 39,7%-át, vagyis több mint harmadát.
Számos középiskola, hallgatói egyesület és kulturális intézmény osztotta meg tagjaival és támogatóival az online elérhető kérdőívet. A válaszadók többsége a Dunaszerdahelyi, Komáromi és Érsekújvári járásokból érkezett, ami jól mutatja a térség aktív részvételét a felmérésben.
Ami teljesen egyértelmű, hogy a Csemadokról tudnak a válaszadók. Legalábbis 99,6%-uk válaszolt igennel az ismertséget firtató kérdésre. Bizonyára pozitív hatással van e téren az is, hogy 79,3%-uknál a településükön is működik egy-egy alapszervezet.
A megkérdezettek 38,6%-a rendszeresen, évről évre teljesíti a tagdíjfizetési kötelezettségét, míg 22,8%-uk kifejezte, hogy nem kíván csatlakozni a Csemadokhoz. Érdekes, hogy a válaszadók 10,8%-a nyitott lenne a belépésre, míg 6,9%-uk aktívan részt vesz a szervezet tevékenységeiben, de nem formális tagként. Petheőék számára aggasztó jelenség, hogy a megkérdezettek 11%-a korábban tagja volt a Csemadoknak, de már elhagyta azt.
Egyébként sokan szívesen részt vennének a szervezői munkában. A válaszadók több lehetőséget is megjelölhettek, a legtöbben a családi programok (56,6%) szervezésében segítenének. Ezt követte az önkéntes munka (44,5%), versenyek és vetélkedők (30,6%) és a tanulási csoportok (19,7%) szervezése.
A válaszadók 74,8%-a úgy véli, hogy a Csemadok legfontosabb feladata a magyar kultúra megőrzése. Ezen kívül 43,8%-uk szerint a szervezet kiváló alkalmat teremt a közösség építésére is.
A felmérés eredményei szerint a válaszadók 41,2%-a tartja elengedhetetlennek a modernizációt, míg 21,3%-uk elavultnak ítéli a szervezet működését. Ez az információ különösen lényeges, figyelembe véve, hogy a megkérdezettek 72%-a részt vett a Csemadok által szervezett rendezvényeken az elmúlt két év során, ami azt jelzi, hogy saját élményeik alapján véleményezik a programjainkat.
Természetesen! Kérlek, oszd meg velem a szöveget, amit szeretnél egyedivé tenni, és én segítek átfogalmazni!
A megkérdezettek kétharmada nem vett részt a Csemadok eseményein, mivel nem rendelkezett elegendő információval. Különösen aggasztó, hogy 43,6%-uk egyáltalán nem hallott a rendezvényekről, míg 24% nem tudta megkeresni a konkrét eseményekkel kapcsolatos részleteket.
"A rendezvényekről a megkérdezettek 86,1%-a értesül a Facebookon keresztül. 69,8%-uk barátokon és ismerősökön keresztül tájékozódik, 51,4% pedig plakátokról és szórólapokról. A válaszadók közel 20%-át már leginkább az Instagram, a TikTok és a YouTube felületein lehet megszólítani. Egy másik válaszadásból az is kiderül, hogy az online tartalmak közül a legtöbben a videós tartalmakat (52,7%), a közösségi média posztokat (46,6%), a podcasteket (32,8%) részesítik előnyben" - áll a kiértékelésben.
A kiértékelők megállapították, hogy "a közösség igényeinek megfelelő rendezvényeket" szükséges szervezni. Ezt azzal indokolták, hogy a helyi lakosok aktív részvételére és érdeklődésére alapozva, a rendezvények valódi értéket teremthetnek. Az igények felmérése és a visszajelzések figyelembevételével olyan programok kialakítására van lehetőség, amelyek valóban tükrözik a közösség sokszínűségét és vágyait.
A megkérdezettek válaszai alapján a következő preferenciák rajzolódnak ki: a résztvevők 54,9%-a a könnyűzenei koncerteket részesíti előnyben, míg 52,1%-uk a családi programokra voksolt. A népzenei és néptáncos események iránti érdeklődés 51,2%-ot tett ki. Ezen kívül a táborok és kirándulások népszerűsége 48,8%-ra rúgott, míg a különböző képzések és tanfolyamok iránti kereslet 44,7%-os arányt mutatott.
A kiértékelés során egy új, izgalmas fogalom került előtérbe a Csemadok működésével kapcsolatban, amely a szolgáltatások körét érinti. A válaszadók kifejezték, hogy támogatnák a kulturális ösztöndíjak bevezetését, valamint érdeklődnek online közösségi platformok, nyelvtanfolyamok, jogi segítségnyújtás és karriertanácsadás indítása iránt is. Az ilyen típusú szolgáltatásokért készséggel vállalnák a tagdíjfizetést, ám ez nagymértékben a szolgáltatások minőségétől függene.
Végül 64-en fejezték ki saját véleményüket. Közöttük voltak olyanok is, akik kritikát fogalmaztak meg. Az egyik megjegyzés így hangzott: "sok esetben a tevékenységek sajnos csupán a koszorúzásokra szorítkoznak."
A fáklyát dobjuk már el végre!
Egy másik válaszadó a szervezet logójára hívta fel a figyelmet. A felmérés kiértékelői azonban többségében úgy vélik, hogy a kapott észrevételek építő jellegűek, ami azt sugallja, hogy "a közösségünk tagjai bizalommal tekintenek a Csemadok jövőjére".