A magyar vasút történetének új fejezetéhez érkezett: lehetőség nyílik a két jelentős város közötti vasúti pálya újjáépítésére, ezzel törlesztve a régóta fennálló adósságokat.


Az Építési és Közlekedési Minisztérium egy feltételes közbeszerzési eljárást hirdetett meg a Debrecen-Berettyóújfalu vasútvonal tervezésére. Ez a projekt a jövőben lehetőséget teremt a román-magyar határ túloldalán található Nagyvárad és a magyar vasúti hálózat közötti kapcsolat helyreállítására is - számolt be róla a Magyar Építők, amelyhez a Világgazdaság figyelmeztetett.

A közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint a nyertes ajánlattevő feladata egy új nagysebességű pálya tervezése a Debrecen Nagyállomás és Berettyóújfalu közötti, körülbelül 38,62 kilométeres hosszon. Emellett a 106. számú vasútvonal átépítését és új nyomvonalra helyezését is meg kell tervezni 11,36 kilométer hosszon a Debrecen Nagyállomás és Sáránd közötti szakaszon.

A vonalvezetés a Debrecen vasútállomásról kiindulva egészen a debreceni repülőtér északnyugati csücskéig tartana, párhuzamosan a már meglévő 106. számú vasútvonallal.

majd onnan egy teljesen új irányvonalon haladna Berettyóújfalu irányába,

figyelembe véve a repülőtéri futópálya tervezett meghosszabbítását is.

A tervezési feladatok között kiemelkedő jelentőséggel bír egy új, 4-5 vonatfogadó és indító vágányos konténerterminál megvalósítása, továbbá a vasút és az M35-ös, valamint 43-as utak keresztezésének külön szintű kialakítása. A debreceni állomástól a repülőtérig terjedő szakaszon a sebesség 80 km/h-ra van beállítva, míg az ezt követő néhány kilométeren a sebesség 120 km/h-ra emelkedik.

A pálya következő részét Berettyóújfaluig 160 km/h sebességre kell optimalizálni.

A nyertes ajánlattevő feladata, hogy alaposan tanulmányozza a 106. számú vasútvonal és a tervezett 104. számú vonal Derecske környékén történő összekapcsolásának lehetőségeit. Emellett figyelembe kell vennie a meglévő 106. számú vasútvonal fennmaradó szakaszának helyi szintű felújítását is.

A MÁV 106. számú Debrecen-Nagykereki vasútvonalát egykor egészen Nagyváradig tervezték kiépíteni, azonban a trianoni békeszerződés következtében a vonal vége elkerült a magyar határokon kívülre. A második bécsi döntés időszakában rövid időre újra megnyílt a forgalom, de a második világháborút követően a határ mentén mindkét oldalról eltávolították a síneket, így az elbontott szakasz azóta is vár a helyreállításra.

A Debrecen-Berettyóújfalu vasútvonal kiépítésével és későbbi meghosszabbításával ismét megvalósulhat a kapcsolat Debrecen és Nagyvárad között

A Magyar Építők kiemeli, hogy a nagyváradi közlekedési társaság hamarosan elindíthatja a tram train közbeszerzési eljárásait. Ez a fejlesztés nemcsak a közlekedési lehetőségek bővülését jelenti, hanem a két város közötti vasútvillamos rendszer megvalósításához is közelebb viheti a projektet.

Related posts