Vámháború: Kína egy különösen érzékeny ponton sújtja vissza az Egyesült Államokat.


Kína újabb lépést tett a kereskedelmi háborúban az Egyesült Államokkal szemben, és megakadályozta légitársaságainak, hogy átvegyék a Boeing repülőgépeket – értesült a Bloomberg.

Peking emellett arra utasította a kínai légitársaságokat, hogy

Kérem, állítsák le a repülőgépekhez tartozó berendezések és alkatrészek beszerzését amerikai vállalatoktól.

Az utasítás akkor került kiadásra, amikor Kína a hétvégén bejelentette, hogy 125%-os megtorló vámokat vezet be az amerikai termékekre. Ezek a vámok magukban foglalva, több mint kétszeresére növelték volna az amerikai gyártású repülőgépek és alkatrészek árát, ezzel gyakorlatilag lehetetlenné téve a kínai légitársaságok számára a Boeing gépek beszerzését.

A kínai kormány továbbá mérlegeli, hogy támogatást kínáljon azoknak a légitársaságoknak, amelyek Boeing repülőgépeket lízingelnek, és jelenleg megnövekedett költségekkel küzdenek.

A világ két legnagyobb gazdasága közötti feszültség növekedése miatt a Boeing különösen kényes helyzetbe jutott, noha a körülmények folyamatosan alakulnak.

Az Aviation Flights Group legfrissebb információi alapján körülbelül 10 darab Boeing 737 Max repülőgép vár arra, hogy csatlakozzon a kínai légitársaságok flottájához. Ezek között kettő-kettő példány található a China Southern Airlines, az Air China és a Xiamen Airlines számára. A gépek egy része a Boeing seattle-i gyárának közelében várakozik, míg mások a kelet-kínai Csousan városában lévő befejező központban találhatók.

Egyes források szerint azok a repülőgépek, amelyeknél a szállítási dokumentáció és a fizetés a Kína által április 11-én bejelentett és április 12-én hatályba lépett kölcsönös vámok előtt megtörtént, esetenként egyedi elbírálás alapján még bekerülhetnek Kínába. A múlt héten a Bloomberg arról számolt be, hogy a Juneyao Airlines elhalasztotta egy Boeing 787-9 Dreamliner repülőgép átvételét, amelyet körülbelül három hét múlva kellett volna megkapnia.

A Boeing számára egy újabb nehézség érkezett a repülőgép-értékesítés egyik legfontosabb piacáról: a szakértői előrejelzések szerint Kína a következő húsz évben a globális repülőgép-kereslet 20%-át fogja képviselni. 2018-ban a Boeing termelésének majdnem negyede Kínába irányult. Az amerikai gyártó azonban az utóbbi években, a kereskedelmi feszültségek és a saját belső kihívásai miatt, nem tudott jelentős megrendeléseket bejelenteni ebben az országban.

Kína volt az első, amely 2019-ben két halálos baleset után földre kényszerítette a 737 Max gépeket. A Biden- és az első Trump-adminisztrációval folytatott kereskedelmi viták szintén hozzájárultak ahhoz, hogy a kínai megrendelések az európai Airbus felé tolódtak. 2024-ben pedig a Boeing minőségi válsággal szembesült, amikor januárban egy ajtódugó kirepült repülés közben.

A patthelyzet rávilágít arra, hogy Kína továbbra is erősen függ a nemzetközi beszállítóktól az utasszállító repülőgépek terén, hogy megfeleljen a lakosság egyre növekvő légi utazási igényeinek. Miközben az Airbus kiemelkedő szereplője a piacnak, a kínai légitársaságok a helyi gyártású Comac C919-re is támaszkodnak, hogy bővítsék keskenytörzsű flottájukat. Ennek ellenére a légitársaságok flottáiban továbbra is több száz Boeing repülőgép található, amelyek karbantartása, javítása és cseréje elengedhetetlen.

A Boeingnek még számos kész repülőgépe van készleten, amelyeket eredetileg kínai légitársaságoknak szántak. Az amerikai repülőgépgyártó figyelmeztetett, hogy az eszkalálódó kereskedelmi vita az ellátási láncokat is károsíthatja, amelyek a világjárvány miatt súlyosan megterheltek voltak, és csak nemrég mutattak jeleket a normalizálódásra.

A hír következtében a Boeing részvényei kedd délután várhatóan körülbelül 3,4 százalékos csökkenéssel indulhatnak, a legfrissebb piaci előrejelzések alapján.

Related posts