Melyik a világ leggyorsabb szedán?
Képzeljétek el: egy két és negyed tonnás, öt méter hosszú jármű, amely gyorsulásával könnyedén felülmúlja a legtöbb szuperautót. Sci-fi filmek világában tűnik fel, pedig ez már a valóság!
A Lucid Air Sapphire vakmerő állításokkal érkezett: 1251 lóerő, 0-ról 100-ra 2,0 másodperc alatt. Ez papíron jobb, mint a Sport Auto magazin által valaha mért bármelyik négyajtós autója. A kihívó? A Porsche Taycan Turbo GT, 1034 lóerővel és 2,3 másodperces gyorsulással. De melyik a gyorsabb a valóságban?
Mindkét jármű súlya meghaladja a 2,3 tonnát, mégis lenyűgöző gyorsulási teljesítményt nyújtanak, amelyet még néhány évvel ezelőtt a szuperautók elitje büszkén hirdetett.
A Lucid Air Sapphire papíron minden rekordot megdönt. Az 1940 Nm nyomaték olyan adat, "amitől már a begépeléstől is remegnek az ujjak" - írják a Sport Auto tesztelői. Az első próbálkozásra az amerikai szedán valóban lenyűgöző teljesítményt nyújt: 6,3 másodperc alatt éri el a 200 km/h-t, és mindössze 16,1 másodperc alatt a 300-at.
De mi történik, amikor nem csupán egyszer, hanem ismételten rányomunk a gázpedálra? A tesztelők feljegyzéseiből kiderül, hogy az ötödik próbálkozás során a Lucid 300-ig terjedő ideje 25,6 másodpercre romlik, majd a rendszer túlhevülése miatt egyszerűen felmondja a szolgálatot. Ez komoly hátrányt jelent a német versenytársakkal szemben.
A Porsche Taycan Turbo GT valóban a hosszú távú teljesítmény bajnoka. "Tovább bírja, tovább bírja, és tovább bírja. Amíg te fel nem adod, mert az agyad már régóta küzd a kábultsággal, miközben a tesztautó töretlenül hozza a formáját." A német mérnökök olyan fejlett légrugózási rendszert építettek az autóba, amely külön kerékenként szabályozza a felfüggesztést, és egy olyan futóművet terveztek, ami "sztoikus módon kezeli az út egyenetlenségeit".
Igaz, álló helyzetből 200-ra négy tizeddel lassabb, mint a Lucid legjobb kísérlete, de a Taycan képes ugyanazt a teljesítményt nyújtani akárhányszor - következetesen, megbízhatóan.
A nyers gyorsulás csupán a történet egyik fele. Amikor a dupla sávváltási teszt kerül szóba, a Porsche lenyűgöző, több mint 10 km/h sebességgel megelőzi a Lucidot. Ez a különbség a mindennapi vezetés során is jól érezhető: míg a Taycan szinte „lebeg” az útegyenetlenségek felett, precíz kormányzásával, addig a 2,4 tonnás Lucid „tömegének megfelelően foglalja el a helyet” a kanyarokban, így sokkal inkább megérzi a gravitáció hatását.
A részletes összehasonlító teszt mélyrehatóan felfedi mindkét autó rejtett titkait - a kormányzás precíziós finomságaitól kezdve, a felfüggesztés működésének rejtelmein át, egészen a mindennapi használat praktikumáig. Kiderítjük, hogyan teljesítenek az alpesi kanyargós utakon, miért játszik kulcsszerepet a légrugózás a komfortban, és miben különbözik a "szenzációs gyorsulás" az igazán kiemelkedő "szenzációs futóműtől".
Fedezzük fel még alaposabban az autós világ lenyűgöző rejtelmeit!
Az AC Schnitzer nem ismer tréfát: egy BMW M2-t 560 lóerőre és 700 Nm nyomatékra tuningoltak, amivel Hockenheimben 1:50,1 perces kört futott. Ez a teljesítmény felülmúlja a háromszor annyiba kerülő McLaren Artura időeredményét is. A módosított M2 mindössze 45 000 euróért lett Porsche-gyilkos, ráadásul még mindig praktikus választás a mindennapi közlekedéshez.
Búcsúkörök: az Alpine A110 GT mindössze 1133 kilogrammot nyom, míg a Lotus Emira Turbo SE 1477-et. Mégis mindkettő ugyanazt ígéri: tiszta vezetési élményt benzinmotorral, mielőtt az elektromos korszak mindent felfal. A teszt meglepő eredményt hozott: az olcsóbb francia modell kelti inkább a "kell nekem" érzést.
Az Aston Martin Vantage Roadster tetőnyitási ideje igazi rekordot döntöget: mindössze 6,8 másodperc alatt varázsolja elénk a nyitott élményt. A motorháztető alatt egy elképesztő, 665 lóerős és 800 Nm nyomatékú szériamotor rejtőzik, amely a hátsó tengelyre küldi a teljesítményt. Brutális erő? Határozottan! Tapadási gondok? Szó sincs róla. A Mercedes-AMG-től származó V8-as motor most végre azt a karaktert öltötte magára, amelyről Gaydon mindig is álmodott.
Az Audi RS3 frissített változata igazi meglepetéseket tartogat: a tapadás és a vezetési élmény terén jelentős előrelépést kínál, mindezt anélkül, hogy a teljesítmény növekedett volna. De hogyan is sikerült ez? A titok a legújabb Pirelli gumikeverék és a továbbfejlesztett nyomatékosztó kombinációjában rejlik. Ennek köszönhetően a kompakt szedán kanyarokban már nem hintázik, hanem stabilan, precízen irányítható, mindezt pedig 3,9 másodperc alatt teljesíti a 100 km/h sebességig. Az 500 Nm nyomaték már 2250-es fordulatszámtól rendelkezésre áll, így a gyorsítás élménye azonnal érezhető.
Az Audi S5 (korábban S4) és a BMW M340i bajor derbi: az Audi 150 kilogrammal nehezebb, mégis ugyanolyan gyorsan kanyarodik. A BMW motorja harmonikusabb, de a kormányzása "érzéketlenebb". Melyik a jobb? A válasz függ attól, mit értékelünk jobban: technológiai túlsúlyt vagy érzelmi egyensúlyt..
A BMW M2 LCI frissítése csupán egy kis teljesítménynövelést hozott magával: a lóerők száma 480-ra ugrott. Ennyi, és nem is sok minden más változott – ami egyben örömteli hír is. Ez a kompakt kupé továbbra is az M-élmény legautentikusabb formáját nyújtja, immár még intenzívebb verzióban. A manuális váltó kapcsolásai hibátlanok, a sorhatos motor 7000-ig pörög, és a hátsó tengely vibrálása is rendkívül élvezetes. Az F87 hűséges követői azonban talán nosztalgiával gondolnak vissza a korábbi, lágyabb turbófeltöltésre, amely különleges érzéseket adott a vezetés során.
Ezek csupán ízelítők a Sport Auto legfrissebb számának tartalmából – a magazin lapjain még számos izgalmas teszt, érdekes interjú, mélyreható műszaki elemzés és háttérinformáció várja az olvasókat. Minden egyes cikk mögött valós versenypályán szerzett tapasztalatok, precíz mérések és szakértői tudás áll, garantálva ezzel a hiteles és részletes élményt.



